Echo chce wykorzystać zawirowania na rynku

opublikowano: 29-11-2022, 14:15
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Rosnące czynsze w mieszkaniach na wynajem, większe obroty w galeriach, luka podażowa na rynku biurowym i tańsze grunty do banku ziemi to szansa na jeszcze większe zyski dewelopera.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie wyniki osiągnęła grupa EchoArchicom w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2022 r.
  • na czym opiera rozwój w segmencie mieszkaniowym
  • jakie szanse widzi w segmentach biurowym i handlowym

Ponad 1,5 tys. przekazanych mieszkań, przeszło 1,2 tys. sprzedanych i ponad 1,3 tys. rzpoczętych - to biland trzech kwartałów grupy Echo-Archicom, powstałej w ubiegłym roku w wyniku przejęcia Archoicomu przez Echo Investment. Deweloper wypracował w tym czasie 125 mln zł zysku netto (wobec 108 mln w 2021 r.).

Pod względem sprzedaży mieszkań w tym okresie Echo-Archicom zajmuje szóstą pozycję wśród polskich deweloperów – wyprzedzają je: Dom Development, Murapol, Atal, Robyg i Develia, a siódma w rankingu jest Victoria Dom.

Wynajem górą:
Wynajem górą:
Cynsze w segmencie mieszkań na wynajem będą nadal rosły, choć nie tak skokowo jak w 2022 r. - uważa Nicklas Lindberg, prezes Echa Investment, które jest udziałowcem Resi4Rent.
materiały prasowe

Zdaniem Nicklasa Lindberga, prezesa Echa Investment, obecnie dominującą grupą klientów stali się inwestorzy indywidualni, którzy traktują mieszkania jako bezpieczną lokatę kapitału. Dlatego grupa wprowadza do sprzedaży projekty w centralnych lokalizacjach, które najlepiej pasują do potrzeb nabywców.

– Bardzo silny popyt obserwujemy w sektorze mieszkań na wynajem, co utwierdza nas w wierze w ten segment rynku. O jego doskonałej kondycji świadczy 100-procentowa komercjalizacja budynków Resi4Rent – mówi Nicklas Lindberg.

Obecnie Resi4Rent, którego udziałowcem jest Echo Investment, ma w portfelu 2,5 tys. mieszkań na wynajem i blisko 3 tys. w budowie. Do końca 2024 r. ma ich być około 10 tys., z czego 8 tys. wynajętych.

Należący do grupy bank ziemi umożliwia budowę ponad 12 tys. mieszkań (7,8 tys. przypada na Echo, 4,3 tys. na Archicom). Firma ma też gotówkę (700 mln zł) na jego powiększenie, ale zamierza kupować rozważnie. Już dziś trafiają na rynek grunty z drugiej ręki, prawdziwych okazji prezes Echa spodziewa się jednak w 2023 r.

W segmencie biurowym Echo sprzedało w pierwszym półroczu Fuzję, MidPoint 7 i West 4 Business Hub łącznie za 205 mln EUR. W najbliższych miesiącach planuje sprzedaż biurowców My Place II i Face2Face I i II, a w 2023 r. jeszcze trzech. Chce wykorzystać lukę podażową, jaka zaczyna się pojawiać na rynku biurowym.

– Na koniec września mieliśmy w budowie trzy obiekty biurowe o łącznej powierzchni najmu 52 tys. m kw. 152 tys. m kw. w Krakowie, Łodzi i we Wrocławiu jest w fazie planowania – mówi Maciej Drozd, wiceprezes ds. finansowych Echa Investment.

Wśród przygotowywanych inwestycji znajdują się nowe projekty typu destinations – miastotwórcze i wielofunkcyjne, jak Towarowa 22 w Warszawie, Wita Stwosza w Krakowie i Swobodna we Wrocławiu.

W przypadku nieruchomości handlowych firma odnotowała znaczny wzrost obrotów i odwiedzalności w Galeriach Libero w Katowicach i Młociny w Warszawie. Obroty Libero w trzech kwartałach 2022 r. były wyższe o 91 proc. niż w analogicznym okresie 2020 r., natomiast odwiedzalność zwiększyła się o 69 proc. wyższa. W Galerii Młociny wzrost wyniósł odpowiednio: 56 proc. i 49 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane