Echo Investment stawia na mieszkania

Segment komercyjny pociągnął w dół wyniki dewelopera. To utwierdziło go przekonaniu, że warto zmienić proporcje w biznesie.

Echo Investment po połączeniu się z Archicomem, z którym na początku roku podpisało przedwstępną umowę sprzedaży, planuje w tym roku wybudować około 7 tys. mieszkań. W 2020 r. ukończyło budowę 3,4 tys.

- Chcemy oprzeć się na segmencie mieszkaniowym, zarówno na sprzedaży, jak i wynajmie. Kryzys dowiódł jego stabilności. Poza tym ten rynek ma duży potencjał konsolidacyjny – ocenia Maciej Drozd, wiceprezes ds. finansowych.

Jego zdaniem potencjał rynku biurowego, który dotychczas zapewniał deweloperowi blisko połowę przychodów, jest ograniczony.

– W Echo Investment budujemy około 100 tys. m. kw. powierzchni biurowej rocznie. I to się nie zwiększy - mówi Maciej Drozd.

Dlatego firma chce zmienić proporcje między segmentami - 60 proc. przychodów mają jej zapewniać mieszkania, a budownictwo komercyjne 40 proc.

W 2020 r. deweloper miał 1,212 mld zł przychodów ze sprzedaży, czyli o 38. proc. więcej niż rok wcześniej (880 mln zł). Zysk operacyjny był jednak niższy o 112 mln zł (338 mln zł vs. 450 mln zł), co spółka tłumaczy spadkiem wartości godziwej nieruchomości komercyjnych oraz zysku z ich sprzedaży. Zysk ze sprzedaży mieszkań był wyższy niż w 2019 r., bo deweloper sprzedał ich więcej - o 213 (1570 vs. 1357).

Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl, uważa, że Echo wypadło blado na tle konkurencji.

– Zysk netto za 2020 r. w wysokości 122 mln zł oznacza spadek w stosunku do lat ubiegłych o ponad dwie trzecie. Echo jest jednym z deweloperów o najdłuższym stażu giełdowym [25 lat - red.]. Mimo to jego notowania zniżkowały o blisko jedną czwartą, podczas gdy kursy czterech deweloperów mieszkaniowych poszybowały od 30 do 70 proc. - zwraca uwagę Jarosław Jędrzyński.

Maciej Drozd uważa, że na ubiegłoroczne wyniki niekorzystnie wpłynął efekt wysokiej bazy - 2019 r. był bardzo dobrym na rynku biurowym i handlowym, które w 2020 r. pandemia i praca zdalna mocno poturbowały.

– Spadła wycena biur. Poza tym wskutek zmiany strategii opóźniliśmy realizację kilku inwestycji - rozpoczynamy budowę dopiero po osiągnięciu odpowiedniego poziomu komercjalizacji - podkreśla wiceprezes Echa.

Mimo spadku zysku - z 73 gr na akcję w 2019 r. do 30 gr w 2020 r. - deweloper zamierza wypłacić dywidendę.

- Zgodnie z naszą polityką dywidendową, będziemy rekomendować wypłatę do 70 proc. zysku netto – dodaje wiceprezes Echa.

Firma zamierza w tym roku sprzedać sześć gotowych już budynków biurowych. Wpływy chce przeznaczyć na inwestycje. Ważnym źródłem przychodów dewelopera ma być Resi4Rent, spółka działająca w sektorze najmu instytucjonalnego, w której Echo ma 30 proc. udziałów. W ramach projektu powstało dotychczas 1841 mieszkań, w budowie jest 771, a w przygotowaniu - 2129. Docelowo do 2025 r. ma powstać 10 tys. mieszkań. Potem deweloper zamierza sprzedać platformę inwestorom.

- Najem instytucjonalny ma w Polsce bardzo duży potencjał i cieszy się zainteresowaniem inwestorów. Dlatego po zrealizowaniu tego projektu planujemy kolejne – deklaruje Maciej Drozd.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Karpińska

Polecane