Efektywna kadrowa? Bardzo ludzka, choć trochę cyfrowa

opublikowano: 20-06-2017, 22:00

Firmy wdrażają systemy IT w produkcji, logistyce, sprzedaży. A dlaczego nie w HR?

Rekruterzy wyciągnęli wniosek z internetowej mody na wideo i biorą przykład z vlogerów, którzy coraz częściej wypierają autorów blogów. Elementem employer brandingu (marka pracodawcy) stają się krótkie filmy pokazujące firmową codzienność, pracę poszczególnych osób i zespołów, biurowe wnętrza. Nawet jeśli materiały te powstają na potrzeby konkretnego naboru, służą przedsiębiorstwu przez długi czas — jako wizytówka, reklama, autopromocja. Niekiedy do ich stworzenia użyto wyszukanych środków — przykładem jest wideospacer po siedzibie E&Y z technologią 360 stopni.

— Z kamerą po firmie, uśmiechnięci pracownicy i wideoogłoszenie, czyli HR- -owiec zachęcający do aplikowania — to trzy główne typy filmów rekrutacyjnych. Nowatorskie nagrania uzupełniają oferty tekstowe — mówi Joanna Żukowska, ekspert serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl.

Szybko, prosto, skutecznie

Przyszłością HR jest komunikacja cyfrowa. Pokazuje to m.in. firma Filttr, która oferuje program rekomendacyjny stworzony z myślą o programistach, testerach, administratorach baz danych i konsultantach SAP. Za pośrednictwem strony WWW i aplikacji mobilnej można polecić pracodawcy fachowca — wystarczy podać jego adres e-mailowy. Jeśli zostanie zatrudniony, polecający dostanie 2 tys. zł nagrody. Wśród użytkowników systemu są firmy technologiczne, operatorzy e-commerce, banki i ubezpieczyciele.

— Narzędzie pozwala oszczędzić czas i usprawnia przepływ informacji. Zaletą rozwiązania z punktu widzenia pracodawcy jest intuicyjny panel administracyjny — podkreśla Piotr Lemieszek, odpowiedzialny za rozwój w firmie Filttr. Pozyskać pracowników to połowa sukcesu. Wyzwaniem jest zatrzymanie ich w firmie. Choćby przez systemy motywacyjne, którymi zarządza się za pomocą narzędzi cyfrowych. Należy do nich platforma Sodexo Select, dzięki której personalni nie muszą zgadywać potrzeb pracowników i układać pakietów świadczeń. Narzędzie tworzy raporty również dla dostawców usług, towarzystw ubezpieczeniowych, placówek medycznych i ośrodków sportowo-rekreacyjnych.

— Pracownicy sami wybierają świadczenia, bo łatwo zarządzać zarówno platformą, jak i rozbudowaną listą benefitów. HR-owcy mogą zająć się czymś innym, a przedsiębiorstwonie marnuje pieniędzy na dodatki, które zatrudnionym nie przypadły do gustu — opisuje Magdalena Słomczewska-Klimiuk, menedżer marketingu w Sodexo Benefits and Rewards Services. Jej zdaniem, pracownicy nie lubią, gdy się im cokolwiek narzuca, nawet bonusy. Dlatego do takich innowacji przekonują się osoby będące na bakier z IT (np. seniorzy), a cóż dopiero milenialsi, którzy cenią zdigitalizowane i nowoczesne miejsca pracy.

Kierunek — integracja

Najwięcej pracy mają personalni przy wdrażaniu nowych pracowników, szkoleniach i zarządzaniu czasem pracy. Rzadko jednak mierzą efektywność tych działań, co wynika z braku kompetencji i narzędzi cyfrowych — wynika z raportu spółek Antal i Macrologic. Wsparciem mogą być systemy ERP (do zarządzania przedsiębiorstwem). Ale zwykle używa się ich do usprawniania produkcji, sprzedaży i obsługi klientów. Natomiast HR ciągle jeszcze uchodzi za zbyt intuicyjną i emocjonalną sferę, by obejmować ją analizą statystyczną. To powinno się zmienić — uważa Anna Andraszek, dyrektor ds. jakości i rozwoju kadr w Macrologicu, według której personalny wyposażony w twarde dane, oferowane przez programy ERP, lepiej wywiązuje się ze swoich zadań.

— Rolą HR jest wprowadzanie w firmie zmian, które odpowiadają na jej oczekiwania biznesowe. Aby proponowane pomysły pasowały do potrzeb jak marchewka do groszku, trzeba mieć dokładne informacje o wszystkim, co wymaga usprawnienia. Dane najłatwiej pozyskać z systemów ERP — wskazuje Anna Andraszek. Dominującą tendencją na rynku produktów IT dla HR jest integracja — w przypadku spółki Sage oznacza to dostarczanie rozwiązań, które w jednym systemie łączą wszystkie „miękkie” procesy kadrowe: rekrutację, zatrudnienie, utrzymanie i rozwój talentów, a także analizy personalne.

— Pod marką Fairsail oferujemy korporacjom najnowocześniejsze hybrydowe narzędzia do kompleksowej obsługi spraw pracowniczych. W najbliższym czasie zaproponujemy alternatywne rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorstw — informuje Piotr Ciski, dyrektor zarządzający polskim oddziałem Sage.

Kontakt twarzą w twarz

Digitalizacja HR jest koniecznością — to główny wniosek z 5. edycji raportu Deloitte’a „Global Human Capital Trends 2017”. Tylko jedna trzecia (35 proc.) kadrowców ocenia wydajność swoich działów jako dobrą lub bardzo dobrą, ale zaledwie co dziewiąty (11 proc.) wie, jak stworzyć „organizację przyszłości”. Personalni wprawdzie coraz bardziej otwierają się na nowe technologie, niemniej mają na tym polu jeszcze dużo do zrobienia.

— Jednym z najważniejszych ograniczeń jest strach niektórych personalnych, czy poradzą sobie z obsługą systemów, czy IT nie pozbawi ich pracy ludzkiego wymiaru i czy technologie nie zastąpią w HR ludzi. Prawda jest taka, że coraz większy odsetek zatrudnionych stanowią młodzi, którzy nie wyobrażają sobie powrotu do komunikacji i zarządzania sprzed czasów rewolucji cyfrowej — twierdzi Piotr Lemieszek.

Zapewnia, że rekrutacji — ani innego procesu kadrowego — nie da się sprowadzić do technologii. Można za pośrednictwem aplikacji polecić do pracy kolegę, ale będzie lepiej, jeśli wcześniej czy później szef spotka się z kandydatem osobiście. Świetnym pomysłem są filmiki o firmie, czaty i komunikatory internetowe. Ale nic nie zastąpi bezpośrednich relacji, rozmowy twarzą w twarz. Przyznają to nawet najwięksi entuzjaści cyfrowych innowacji — jak Vinton Cerf, wiceprezes Google’a, który pewnego razu zwierzył się mediom: „Uczestniczyłem kiedyś w lunchu w formie wideokonferencji. Było fajnie, chociaż nie mogliśmy się trącać kieliszkami”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu