Eko to norma

Środowisko: Budownictwo ekologiczne przestało być modą — powstające teraz biurowce już standardowo są „zielone”

Ponad połowa nowoczesnych biur w Polsce ma certyfikaty zrównoważonego budownictwa. Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego (PLGBC) z kwietnia 2017 r., certyfikaty ekologiczne otrzymało 271 biurowców (75 budynków w systemie LEED, a 196 w BREEAM). Biura mają największy udział w powierzchni użytkowej z certyfikatami prośrodowiskowymi (50,6 proc.), na kolejnych miejscach są centra handlowe (36 proc), magazyny i fabryki (11,9 proc.).

NORMA:
Zobacz więcej

NORMA:

Praktycznie wszystkie nowe biurowce w Polsce posiadają certyfikaty ekologiczne już na etapie projektu — mówi Alicja Kuczera, dyrektor zarządzający PLGBC. [FOT. ARC]

— Jeszcze trzy lata temu nie mieliśmy pewności, czy zrównoważone budownictwo się w Polsce upowszechni. Dziś praktycznie wszystkie nowe biurowce posiadają certyfikaty ekologiczne już na etapie projektu — mówi Alicja Kuczera, dyrektor zarządzający PLGBC. W Polsce dostępne są cztery międzynarodowe „zielone” certyfikaty: BREEAM, DGNB, HQE oraz LEED.

Piąty — WELL Building Standard — jest w fazie pierwszej rejestracji. Najwięcej, bo ponad 8 mln mkw. powierzchni, certyfikowanych jest w systemie BREEAM, 1,6 mln mkw. — w LEED. Te dwa najpopularniejsze systemy różnią się niewiele — analizują takie kategorie, jak energia, woda, działka, jakość powietrza we wnętrzu, materiały, odpady.

Proekologiczne rozwiązania

Zielone budynki cechuje troska o środowisko naturalne i przyjazne warunki pracy. Termoizolacyjne szyby chronią przed stratami energii cieplnej, a optymalne wykorzystanie światła dziennego pozwala na oszczędność energii elektrycznej. Wiele rozwiązań proekologicznych w projekto wanych biurowcach jest już normą.

— Na pewno standardem stało się oświetlenie LED, poszerzone olicznikowanie obiektu czy wodooszczędne przybory sanitarne. Coraz częściej spotykamy się również z udogodnieniami dla rowerzystów — mówi Andrzej Gutowski, ekspert ds. certyfikacji zielonych budynków w Colliers

International. Popularność zyskują m.in. elektrozawory odcinające wodę po godzinach pracy z bloków toalet i kuchni dla uniknięcia niekontrolowanych przecieków, badania termowizyjne czy testy szczelności. Coraz więcej uwagi poświęca się zaprojektowaniu instalacji w taki sposób, by stworzyć w pełni komfortowe miejsce pracy, a zarazem zachować energoefektywność i nie marnować zasobów, m.in. przez sterowanie oświetleniem, klimatyzacją i wentylacją.

Dla ludzi

Certyfikaty promują zdrowe miejsca pracy, dzięki którym wzrasta produktywność, a pracownicy pozostają w firmach. Według Andrzeja Gutowskiego, zalety zdrowotne ekobudynków przekładają się na realne korzyści — czynsz i koszty mediów to zaledwie około 10 proc. kosztów prowadzenia biznesu, pozostałe 90 proc. to koszty ludzkie. Dlatego wahania produktywności czy odsetek zwolnień lekarskich mają bezpośrednie przełożenie na koszty firmy.

— Takie czynniki jak oświetlenie, dobra jakość powietrza czy poziom hałasu w znacznym stopniu wpływają na wydajność pracy. Według raportu WorldGBC, aż 66-procentowy spadek efektywności odnotowano w przypadku długotrwał e g o hałasu w miejscu pracy. O 6 proc. obniżyła się wydajność w zbyt rozgrzanym, a o 4 proc. w zbyt wychłodzonym biurze. Widok natury przez okno i zieleni wewnątrz biura przyniósł o 7-12 proc. szybsze przetwarzanie informacji w jednym z call center — wylicza Alicja Kuczera.

Przyciągnąć talenty

Ekologia i zrównoważony rozwój to wartości, na które szczególnie wrażliwi są przedstawiciele młodego pokolenia. Chcąc przyciągnąć do pracy młode talenty, pracodawcy zaczęli również inwestować w ekologię. Gdy praktycznie wszystkie nowe biurowce mają takie certyfikaty, trudno jednak wyróżnić się czymś oryginalnym.

— Do niedawna do rzadkości należały ule dla pszczół na dachach budynków, ale jest ich już coraz więcej. Wyróżniające nadal jest godło „Obiekt bez barier”, który przyznaje fundacja „Integracja”, a audytorami podczas wizji lokalnych są osoby niepełnosprawne. Koszt jest niewielki, a użyteczność dla ludzi olbrzymia — mówi Dorota Ejsmont, dyrektor działu reprezentacji najemcy w firmie Savills.

OKIEM EKSPERTA

Bez barier

DOROTA EJSMONT, dyrektor działu reprezentacji najemcy w firmie Savills

Fundacja „Integracja” przyznaje certyfikaty OBB od 2010 r. W tym czasie przeprowadziła 635 audytów, które zakończyły się pomyślnie w 226 przypadkach. Taki certyfikat ma już Galeria Wileńska, poznański Maraton, Samsung Premium Service Plaza w Warsaw Spire czy Centrum Obsługi Pasażera Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Niektóre rozwiązania dla niepełnosprawnych można wprowadzić nawet na dosyć późnym etapie prac lub w budynku już istniejącym, np. wskazać poprawny sposób mocowania poręczy, luster, alarmów oraz wyposażenia w toalecie. Są to elementy, których parametrów nie określono w przepisach, a w odniesieniu do nich często popełniane są błędy. Można także zastanowić się nad wprowadzeniem różnego rodzaju udogodnień dla osób słabowidzących i niewidomych czy systemów ułatwiających osobom słabosłyszącym porozumiewanie się z recepcjonistą. W powstającym budynku możliwości jest zdecydowanie więcej. Dlatego warto skonsultować projekt biurowca z ekspertami „Integracji”, tak jak konsultuje się go ze specjalistą bhp czy ppoż.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Eko to norma