Ekologia równa się ekonomia

MAS
opublikowano: 24-01-2012, 00:00

KOMENTARZ

PETER MAITLAND

członek zarządu RICS Polska, przewodniczący RICS Polska Sustainability Professional Group

Zrównoważone budownictwo, potocznie nazywane ekologicznym lub zielonym, polega na wznoszeniu budynków z materiałów przyjaznych środowisku naturalnemu. Realizacja takich inwestycji wymaga precyzyjnej kontroli nad wszystkimi etapami budowy. Począwszy od zaplanowania poprzez wykonanie i wykończenie w sposób, który optymalnie wykorzystuje zasoby i zapewnia realne oszczędności w trakcie całego okresu użytkowania budynku.

W Polsce temat zrównoważonego budownictwa jest bardzo świeży i dopiero zyskuje popularność. Dotychczas powstało niewiele zielonych budynków, które mają tego potwierdzenie w postaci odpowiednich certyfikatów. Tendencja jest zdecydowanie korzystna i wynika z dojrzewających oczekiwań najemców i inwestorów. Dodatkowo bezpośredni wpływ na popularność zrównoważonego budownictwa ma także potencjał, który dostrzegli deweloperzy — fakt, że budynek jest ekologiczny, zwiększa możliwości leasingu i sprzedaży.

Dojrzewający polski rynek nieruchomości rozwija się zgodnie z tendencjami obserwowanymi w krajach zachodnich. Świadomość ekologiczna społeczeństwa sukcesywnie rośnie, a wraz z nią zapotrzebowanie na rozwiązania bardziej przyjazne środowisku naturalnemu. Polacy coraz częściej czują potrzebę postępowania w sposób ekologicznie odpowiedzialny, co przejawia się również w budownictwie.

Zrównoważone budownictwo nie ogranicza się do spełniania wymagań stawianych przez certyfikaty. Prawdziwą miarą tego podejścia jest raczej to, jak budynek plasuje się w zużyciu zasobów podczas całego swojego „życia”. Te dane mogą wpłynąć na jego atrakcyjność wśród najemców i potencjalnych nabywców. Dlatego o długofalowym sukcesie zrównoważonego budownictwa będą decydować nie tylko słuszne idee, ale i prosty rachunek ekonomiczny. Warto wspomnieć, że budownictwo jest częścią szerszego systemu, który całościowo wpływa na środowisko naturalne. W jego skład wchodzą takie elementy jak np. skomunikowanie budynków i dostęp do transportu publicznego, które mogą znaczącą wpłynąć na sposób oddziaływania budynku na otoczenie.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAS

Polecane