Czytasz dzięki

Ekologia wjeżdża na tory

Firmy kolejowe chcą być bardziej eko. Pesa i Orlen zbudują model lokomotywy wodorowej. Nad takim pojazdem pracuje także PKP Cargo.

Pociągi elektryczne i lokomotywy pożerają mnóstwo prądu. Pojazdy spalinowe zużywają hektolitry oleju napędowego. Transport kolejowy jest jednak znacznie mniej energochłonny niż samochodowy - wynika z raportu Krajowej Agencji Poszanowania Energii, przygotowanego na zlecenie Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK).

Krzysztof Zdziarski (z prawej), wiceprezes Pesy i Józef Węgrecki, członek zarządu ds. operacyjnych PKN Orlen podpisali porozumienie dotyczące współpracy przy budowie lokomotywy na wodór. Największy potencjalny nabywca, PKP Cargo, buduje własną – z FPS i JSW.
Zobacz więcej

Każdy sobie:

Krzysztof Zdziarski (z prawej), wiceprezes Pesy i Józef Węgrecki, członek zarządu ds. operacyjnych PKN Orlen podpisali porozumienie dotyczące współpracy przy budowie lokomotywy na wodór. Największy potencjalny nabywca, PKP Cargo, buduje własną – z FPS i JSW. fot. Marek Wiśniewski

Wykazano w nim, że pociągi pasażerskie zużywają nieco ponad 150 GJ na tzw. pasażerokilometr (pkm), samochody natomiast aż 1,8 tys., GJ/pkm. Lokomotywy ciągnące kolejowe składy towarowe potrzebują prawie 222 GJ/pkm, a ciężarówki aż 1,07 tys. GJ/pkm. Choć przewoźnicy kolejowi są mniej energochłonni niż samochodowi, dążą do jeszcze większego ograniczenia zużywanej energii i stosowania paliw bardziej ekologicznych niż olej napędowy.

Towarówka na wodór

Pesa i PKN Orlen podpisały list intencyjny dotyczący opracowania przez bydgoską spółkę pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych.

- Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego – mówi Krzysztof Zdziarski, wiceprezes Pesy.

Józef Węgrecki, członek zarządu ds. operacyjnych PKN Orlen, informuje, że paliwowa grupa już teraz wytwarza na godzinę blisko 45 ton wodoru wykorzystywanego do zasilania aut osobowych.

- Rozszerzamy potencjalny rynek zbytu o transport szynowy, który w przyszłości będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie na wodór niż samochodowy – twierdzi Józef Węgrecki.

Analizy dotyczące wykorzystania wodoru już prowadzą PKP Cargo, które podpisały umowę o współpracy z Jastrzębską Spółką Węglową oraz poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych Cegielski (FPS).

- Współpraca z FPS skupiła się na opracowaniu koncepcji budowy lokomotywy hybrydowej zasilanej wodorowym ogniwem paliwowym, współpracującym z akumulatorami. Koncepcja zakłada przebudowę lokomotywy manewrowej, polegającą na zastąpieniu silnika spalinowego napędem zasilanym wodorem. Trwają rozmowy i ustalenia z potencjalnymi dostawcami napędu wodorowego dla potrzeb trakcyjnych określanych przez PKP Cargo oraz warunków zabudowy określonych przez FPS – informuje Krzysztof Losz, rzecznik PKP Cargo.

Wykorzystywanie paliw alternatywnych wspiera także Komisja Europejska. Właśnie ogłosiła konkurs z programu Łącząc Europę o wartości 198 mln EUR. W gronie beneficjentów mogą być m.in. firmy zainteresowanie stosowaniem zasilania wodorowego w pojazdach kolejowych. Pierwszy termin naboru wniosków upływa 14 lutego. Wyższe wymogi dotyczące ekologii w transporcie kolejowym mają także pojawić się w planowanej przez unijnych urzędników rewizji Technicznych Specyfikacji Operacyjności (TSI).

W rękach maszynisty

Bardziej przyjaźni dla środowiska chcą być także przewoźnicy pasażerscy. Dlatego wraz z PKP Energetyka założyli CEEK. Zachęcają m.in. do inwestowania w nowoczesny tabor umożliwiający rekuperację, czyli odzyskiwanie energii z hamowania pociągu oraz ekonomiczną jazdę. Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity, powiedział „PB”, że spółka myśli o premiowaniu maszynistów za jak najmniejsze zużycie energii podczas jazdy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane