Ekoprzepisy wykończą motoryzację

opublikowano: 24-06-2019, 22:00

Droższe samochody, mniejsza sprzedaż i gigantyczne kary, które zjedzą połowę zysków koncernów — takie mogą być skutki zbyt ostrego cięcia emisji

Z najnowszego raportu grupy finansowo-ubezpieczeniowej Euler Hermes wynika, że ani brexit, ani wprowadzenie ceł przez USA nie są najpoważniejszymi zagrożeniami dla przemysłu samochodowego Europy. Groźniejsze są przepisy UE ograniczające emisję dwutlenku węgla.

15 kwietnia 2019 r. przedstawiciele Komisji, Rady i Parlamentu Europejskiego zgodzili się na zredukowanie średnich emisji CO2 w nowych samochodach osobowych o 15 proc. w 2025 r. i o 37,5 proc. w 2030 r. To najambitniejsze cele na świecie — surowsze niż pierwotne propozycje (redukcja o 30 proc. do 2030 r.). Z raport Eulera Hermesa wynika, że tak wyśrubowana polityka ekologiczna może doprowadzić do niekorzystnych zjawisk w europejskim przemyśle motoryzacyjnym.

Nowe regulacje wymuszą drastyczne zmiany proporcji stosowanych rozwiązań układu napędowego — przybędzie pojazdówz alternatywnym źródłem zasilania (APV). Z opracowania Eulera Hermesa wynika, że udział w rynku nowych APV powinien przekroczyć 25 proc., aby spełnić wymogi przepisów europejskich. To jednak niejedyne wyzwanie. Kolejnym są finanse. Na podstawie danych z 2018 r. suma kar naliczonych globalnym producentom samochodów najbardziej zaangażowanym na rynku europejskim, z których żaden nie osiągnął jeszcze celu CO2 na 2021 r., mogłaby osiągnąć 30 mld EUR. To prawie 18 proc. ich łącznego zysku EBITDA i 45 proc. netto w 2018 r. (67 mld EUR). Korekta w proporcji stosowanych układów napędowych pociągnie też za sobą znaczący wzrost kosztów produkcji — o 7 proc. do 2020 r.

„Pełne przeniesienie dodatkowych kosztów produkcji na konsumentów doprowadzi do 9-procentowego spadku sprzedaży samochodów do końca 2020 r. i 18-procentowego do 2025 r. Będzie to kosztować 0,1 pkt proc. zarówno francuski, jak i niemiecki wzrost PKB w 2019 i 2020 r. i zagrozi 160 tys. miejsc pracy” — czytamy w raporcie.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Producenci samochodów zapewne wykorzystają finansowe rezerwy i będą redukować koszty. Będą też zawiązywać porozumienia partnerskie i prowadzić dalszą konsolidację. Zdaniem autorów raportu ta strategia umożliwi im jednak spełnienie zobowiązań tylko w 30 proc. Euler Hermes prognozuje, że do końca 2020 r. średnie ceny samochodów wzrosną o 2,6 proc., a spadek liczby rejestracji nowych aut przekroczy 3 proc. Przychody ze sprzedaży zmniejszą się o 2,9 mld EUR. W Polsce motobranża odpowiada za 8 do 10 proc. PKB. Wszelkie wstrząsy w tak istotnej części gospodarki będą więc odczuwalne — mimo że dotychczas dominująca w Polsce produkcja części, a nie gotowych pojazdów, wychodziła obronną ręką z zawirowań w europejskiej motoryzacji.

— Było to możliwe nie tylko dzięki wysokiej jakości i efektywności w relatywnie nowych na tle innych krajów europejskich zakładach, ale także niższym kosztom pracy, co przyczyniało się do lokowania produkcji w Polsce. Ta przewaga w ostatnich trzech latach uległa zmniejszeniu, dlatego spodziewany spadek zamówień oraz zwiększona presja cenowa mogą wpłynąć na rozwój sektora motoryzacyjnego w Polsce — uważa Tomasz Starus, członek zarządu Eulera Hermesa odpowiedzialny za ocenę ryzyka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy