Ekspansja dzięki cyfrowemu biznesowi

17-01-2017, 22:00

Firmy MSP napędzają globalne rynki. Źródłem ich rozwoju są handel zagraniczny i działalność w sieci.

Małe i średnie przedsiębiorstwa w większości krajów na świecie stanowią ponad 90 proc. firm, a co za tym idzie, są silnikiem wielu gospodarek świata i zatrudniają zdecydowaną większość pracowników. W lutym 2016 r. Facebook, OECD i Bank Światowy wspólnie uruchomiły panel badawczy, po to aby poznać opinie, działalność i wyzwania, z jakimi mierzy się mały biznes. Na tej podstawie stworzyły raport „Future of Business”. Zebrane informacje mają być wskazówką, jeśli chodzi o obecne i przyszłe warunki gospodarcze w krajach, w których MSP prowadzą działalność.

— Badanie „Future of Business” pozwala zrozumieć wyzwania stojące przed firmami działającymi w opartej na rozwiązaniach mobilnych gospodarce cyfrowej. Polskie MSP, dzięki aktywności w internecie, nie ustępują w niczym swoim europejskim odpowiednikom. Wręcz przeciwnie, to w Polsce większy odsetek firm tworzył w ostatnim półroczu miejsca pracy i zamierza zwiększać zatrudnienie w pierwszej połowie nowego roku.

Co więcej — to w Polsce większy odsetek małych i średnich firm ma w zarządzie kobiety — komentuje Robert Bednarski, dyrektor krajowy Facebooka na Europę Środkowo-Wschodnią. Polscy przedsiębiorcy dobrze oceniają stan własnej firmy — za takim stwierdzeniem opowiedziało się 45 proc. z nich (negatywną opinię ma 15 proc., a 40 proc. nie ma zdania). Co więcej, aż 55 proc. respondentów stwierdziło, że z optymizmem patrzy w przyszłość. Jako największe wyzwania wskazują przede wszystkim przyciągnięcie klientów (83 proc.) wzrost przychodów (71 proc.), utrzymanie zyskowności (50 proc.) oraz finansowanie rozwoju (40 proc.).

— Z badania widzimy, że największym wyzwaniem dla polskich MSP pozostaje przyciąganie nowych klientów. Tu z pomocą przychodzą aplikacje internetowe i mobilne. 79 proc. badanych firm wykorzystuje je, by docierać do klientów z reklamą, 75 proc. udostępnia tą drogą informacje o dostępności, a 73 proc. prezentuje swoje produkty i usługi.

Natomiast 71 proc. prowadzi dzięki nim komunikację z dostawcami i klientami. Chcemy dostarczać nowe innowacyjne narzędzia w każdym z tych obszarów. Zamierzamy też kontynuować naszą współpracę z OECD i Bankiem Światowym nad dalszym rozwojem badania „Future of Business” — zapowiada Robert Bednarski.

Kluczem do rozwoju, szczególnie dla małych firm, jest eksport. Badanie pokazuje, że firmy MSP, które zaangażowane są w handel z innymi państwami, mają o 8 pkt. wyższy wskaźnik w Indeksie Zaufania MSP niż firmy, które działają tylko na lokalnym rynku. Ponadto te przedsiębiorstwa częściej zapowiadają tworzenie nowych miejsc pracy (42 proc.) niż firmy ograniczające się do lokalnego rynku (29 proc.). © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Ekspansja dzięki cyfrowemu biznesowi