Czytasz dzięki

Ekspansja zagraniczna przepisem na sukces

opublikowano: 26-03-2015, 00:00

KOMENTARZ PARTNERA

PIOTR KRASNOWSKI

dyrektor Departamentu Współpracy z Klientami Korporacyjnymi Societe Generale Corporate & Investment Banking

Rok 2014 był kolejnym rokiem wyzwań zarówno dla polskich przedsiębiorstw, jak i całej gospodarki. Oprócz wciąż nie najlepszej koniunktury gospodarczej w kraju, słabych wyników większości rynków europejskich, pojawił się jeszcze konflikt zbrojny tuż za naszymi granicami. Mimo trudności polska gospodarka weszła w 2015 r. umocniona, a wiele spółek giełdowych odnotowało znaczące sukcesy. Najlepsze z nich w kategorii „Sukces roku 2014” to CCC, Kruk i Stalprodukt. Sukces tych firm nie byłby możliwy bez odważnych działań przekładających się na rozwój oraz ekspansji na rynkach zagranicznych.

Spółki, które postanowiły wyjść poza granice Polski i szukać nowych rynków zbytu, odniosły w ostatnich latach największy sukces. Jedną z nich jest właśnie CCC. Po zdobyciu znacznych udziałów w sprzedaży obuwia w Polsce firma ta postanowiła zaistnieć na rynkach sąsiadów — Czech, Słowacji, Węgier — budując tam w ciągu ostatnich lat mocną pozycję.

Następnie odważnie zainwestowała na rynku niemieckim i austriackim, gdzie rynek obuwniczy wydawał się już być podzielony pomiędzy największych graczy. Spółka nie jest jeszcze na tych rynkach dochodowa, ale rynek oczekuje pierwszych zysków z działalności w Austrii już w tym roku. Co więcej, rynki spoza UE też zaczynają być penetrowane przez CCC (Turcja, Kazachstan). Z lokalnego gracza CCC stał się czołowym producentem obuwia w Europie. To efekt odwagi i konsekwencji w prowadzeniu biznesu.

Za sukcesem Kruka stoją dwa czynniki. Po pierwsze — wykorzystanie szansy, jaką był dynamiczny rozwój obszaru windykacji na zlecenie i obrotu wierzytelnościami. Po drugie, odważne wejście na rynki zagraniczne. Tu historia jest podobna jak w przypadku CCC. Ze spółki lokalnej Kruk stał się graczem międzynarodowym, blisko ośmiokrotnie zwiększając przychody, jak również zyski dla akcjonariuszy w porównaniu z 2007 r. Poza rynkiem polskim firma oferuje swoje usługi na rynkach ościennych — w Czechach i na Słowacji, dynamicznie rozwija się również w Rumunii. W zeszłym roku zdecydowała się na wejście i ekspansję na rynku niemieckim.

Stalprodukt skorzystał natomiast ze wzrostu cen metali na rynkach i eksportu znacznej części produkcji. Firma konsekwentnie myśli o zdobywaniu nowych rynków zaopatrzenia i zbytu. Sukces zatem to nie tylko odwaga w funkcjonowaniu w trudnym otoczeniu — to przede wszystkim konsekwencja w wyznaczaniu nowych celów i determinacja w ich osiąganiu. Dzięki tym czynnikom polskie firmy dynamicznie się rozwijają, osiągając sukcesy w kraju i na arenie międzynarodowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane