Eksport mebli wzrośnie o jedną piątą

opublikowano: 22-11-2021, 20:00

Prawie 59 mld zł będą warte polskie meble, które w tym roku wyjadą za granicę — prognozują eksperci. Eksport zwiększyłby się zatem o rekordowe 20 proc.

Pandemia koronawirusa oraz wprowadzone w związku z nią administracyjne ograniczenia mocno odcisnęły się na polskiej branży meblowej, co widać m.in. po wynikach eksportu (za granicę wyjeżdża dziewięć na dziesięć wyprodukowanych w Polsce mebli). W 2020 r. do zagranicznych odbiorców wysłano meble warte 49,1 mld zł, czyli o niespełna 0,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Eksport wyrażony w euro był nawet mniejszy niż w 2019 r.

Meblowy rekord:
Meblowy rekord:
W 2021 r. polska branża meblowa odbija sobie zeszłoroczne, pandemiczne przyhamowanie. Eksport skoczy najbardziej w historii.
ARC

Ten rok przyniósł wyraźną zmianę sytuacji. Jak wynika z prognoz, które na zlecenie Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli (OIGPM) przygotowała firma badawcza B+R Studio Tomasz Wiktorski, w 2021 r. możemy liczyć się z rekordowym wzrostem eksportu polskich mebli. Wzrost wyrażony w naszej walucie powinien wynieść 19,8 proc., zaś w EUR 16,7 proc. To wynik znacznie lepszy od rekordowego pod tym względem 2014 r. Wtedy eksport polskich mebli zwiększył się o około 13,5 proc. (zarówno w polskiej walucie, jak w euro). Za granicę wyjadą zatem wyprodukowane w Polsce meble warte 58,8 mld zł, czyli 12,9 mld EUR.

OIGPM podkreśla, że prognoza przewyższa znacznie dotychczasowe oczekiwania rynku. Branża zakładała początkowo, że tegoroczna sprzedaż mebli na rynki zagraniczne zwiększy się o około 8 proc. W opinii OIGPM na tak znaczne przekroczenie tych szacunków wpływ miały przede wszystkim inflacja oraz większe zainteresowanie naszymi meblami europejskich i północnoamerykańskich odbiorców. To z kolei było pokłosiem problemów z importem artykułów wyposażenia wnętrz z Dalekiego Wschodu.

Z raporty firmy B+R Studio Tomasz Wiktorski wynika też, że w największym stopniu zwiększa się sprzedaż polskich mebli na rynki francuski i brytyjski — na obu wzrost eksportu sięgnie aż 27 proc. Tuż za nimi znalazły się Stany Zjednoczone z 26-procentowym przyrostem. Wpływ na tak znaczący skok miała kampania promocyjna, jaką od kilku lat prowadzą wspólnie Polska Fundacja Narodowa, OIGPM oraz firma badawcza B+R Studio Tomasz Wiktorski.

Na kolejnych miejscach pod względem wzrostu eksportu uplasowały się Czechy — 17 proc., Holandia — 13 proc. oraz największy odbiorca naszych mebli, czyli Niemcy — 11 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane