Eksport nie dodał skrzydeł Amice

Anna Borys
09-03-2006, 00:00

Największy w Polsce producent dużego sprzętu AGD, miał w ubiegłym roku 5,9 mln zł straty netto po 44,8 mln zysku rok wcześniej. Przychody Amiki na rynku krajowym topnieją, a eksport jeszcze nie przyniósł oczekiwanych dochodów. Szacowany na 2,5 mld zł polski rynek AGD zaczął się w zeszłym roku kurczyć — według analityków o 6 proc. Lider z prawie 30-procentowym w nim udziałem odczuł 23,8-procentowy spadek wpływów ze sprzedaży krajowej.

Nic dziwnego, że spółka szuka rynków zbytu w Europie Zachodniej i na Wschodzie (jest m.in. właścicielem duńskiej firmy Gram Domestic, działającej w Skandynawii, i Amiki International od 2005 r. operującej w Niemczech pod marką Premiere, przygotowuje budowę fabryki w Rosji). Do strat przyczyniły się koszty ekspansji na nowych rynkach, które nie przełożyły się jeszcze na wzrost przychodów.

Mocno wzrosły ogólne wydatki na marketing (16,9 mln zł) i zarząd (7,3 mln zł) — powierzchnia reklamowa i wynajem biur za granicą są wszak droższe niż w kraju. Dodatkowo w 2005 r. zmieniły się zasady współpracy spółki matki z Amiką International. Przestała ona pośredniczyć w eksporcie, co spowodowało przesunięcie kosztów sprzedaży do spółki matki. Okazało się ponadto, że szwankuje jakość produktów oferowanych w Skandynawii i wzrosły koszty napraw gwarancyjnych.

Na stratę wpłynęły także wysokie notowania złotego. Warto zauważyć, że firma znacznie lepiej wypada, jeśli w zestawieniach operujemy walutą europejską: wzrost przychodów z eksportu wyniósł 31 proc., choć w przeliczeniu na złote tylko 17,7 proc.

Amica Wronki zaangażowała się w dwie duże inwestycje: centrum logistyczne i renowację linii technologicznej w fabryce kuchni. Finansuje je głównie z kredytu, ale jego koszty w małym stopniu wpływały w 2005 r. na wynik. Analitycy są zdania, że po słabym roku pod znakiem zapytania stoją plany budowy fabryki w Rosji. Amica twierdzi jednak, że z niej nie rezygnuje i po wybraniu lokalizacji prowadzi negocjacje finansowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Borys

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Eksport nie dodał skrzydeł Amice