Eksport rolno-spożywczy na 12 wykresach

opublikowano: 20-01-2021, 08:04
aktualizacja: 20-01-2021, 09:11

Eksport polskiej żywności wciąż solidnie rośnie, choć koniunktura jest zróżnicowana między poszczególnymi rynkami. Sprzedaż mięsa wygląda najsłabiej, ostatnio pogorszył się też eksport nabiału. Ale za to bardzo solidnie rośnie eksport zbóż, czy przetworów mięsnych. Na 12 wykresach pokazujemy najważniejsze trendy, rynki geograficzne i zmiany w strukturze eksportu.

Z tego artykułu dowiesz się o sytuacji gospodarczej w sektorze rolnym. Prezentujemy 12 wykresów, dotyczących eksportu - dynamiki roczne eksportu wg wagi i wartości w euro.

Dla każdej z 10 najważniejszych kategorii produktowych (dwucyfrowych kodów PKD) przygotowaliśmy heatmapy z najważniejszymi odbiorcami naszego eksportu, wartością i dynamiką zmian w ostatnich miesiącach. Prezentujemy również dane nt. udziału Polski w ogólnym imporcie danej kategorii produktowej przez dany kraj.

Produkcja wielu artykułów spożywczych rośnie w ujęciu rocznym. Przykładowo, według ostatnich danych za wrzesień z uboju świń pozyskano o 11,4 proc. więcej mięsa niż przed rokiem, a z uboju drobiu 5,6 proc. W listopadzie w ujęciu rocznym nieznacznie wyższa była też produkcja mleka i masła. Dobrze radzi sobie eksport. W przypadku wielu kluczowych kategorii dynamiki roczne są powyżej zera.

Problemem jest jednak to, że wzrost eksportu wynika w dużej mierze ze wzrostu wolumenu sprzedaży przy niższych niż przed rokiem cenach. Jest to szczególnie dotkliwe w przypadku producentów mięsa – przede wszystkim drobiu i wieprzowiny. Zamknięcie sektora HoReCa, ptasia grypa czy pojawienie się ASF w Niemczech i różnego rodzaju zakazy sprzedaży wieprzowiny do Chin doprowadziło do znaczącej nadpodaży surowca i dużych obniżek cen mięsa. Przykładowo, w styczniu cena skupu tuczników wynosi ok. 3,6 zł, czyli aż o 40 proc. mniej niż rok temu. Polscy producenci w celu ograniczenia strat finansowych reagowali fizycznym zwiększeniem produkcji i eksportu – kosztem niższych cen i marż. Eksport mięsa w ujęciu wartościowym pozostaje poniżej poziomu sprzed roku.

Odwrotna sytuacja panuje na rynku owoców. Wyższe niż przed rokiem ceny pozwoliły zrekompensować producentom słabsze zbiory i mniejszy wolumen sprzedanych za granicę owoców. W wyniku tego eksport w ujęciu wartościowym w euro systematycznie rośnie.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze trendy oraz listę 10 najważniejszych grup towarowych z wyróżnieniem największych partnerów handlowych, wraz z dynamiką eksportu i udziałami Polski w imporcie tych krajów.

1. Mięso

Eksport mięsa zmniejszył się pod koniec 2020 roku, ale były rynki, na których panowały odmienne trendy. Intrygujący jest znaczący wzrost eksportu do Hong Kongu. Czyżby byli tam pośrednicy w handlu z Chinami?

2. Ryby

Eksport ryb rósł przez cały 2020 rok, ale od jesieni nastąpiła zmiana trendu. Wynikało to m.in. ze spadku sprzedaży do Niemiec, czy Czech (w ujęciu rok do roku).

3. Nabiał

Sprzedaż zagraniczna nabiału była bardzo odporna na kryzys epidemiczny, ale koniec roku przyniósł negatywną zmianę. Na wszystkich najważniejszych kierunkach doszło do spadku sprzedaży w ujęciu rok do roku. Najmocniej obniżył się sprzedaż do Holandii. Szybko rośnie za to wymiana z krajami pozaunijnymi – Ukrainą, Chinami, czy Arabią Saudyjską.

4. Owoce, warzywa i przetwory

Eksport owoców, warzyw i przetworów rośnie w stabilnym tempie. Najszybciej rosła do października sprzedaż do Francji. Mocne spadki zanotował natomiast eksport na Białoruś, która stanowiła okno na rynek rosyjski.

5. Zboża

To największy wygrany ostatnich miesięcy. Eksport zbóż rośnie bardzo szybko, choć liczba rynków eksportowych jest bardzo niska. Warto zwrócić uwagę na wysoki eksport na rynki pozaunijne oraz na gwałtowny wzrost sprzedaży do Hiszpanii.

6. Wyroby przetworzone z mięs i ryb

W przeciwieństwie do mięsa i podrobów, eksport przetworów z mięsa i ryb rośnie w bardzo szybkim tempie. Z największych rynków wyróżniają się Francja i USA.

7. Cukier, słodycze

Najszybciej w tej kategorii rośnie eksport do Francji i USA, a najsłabiej w minionych miesiącach i całym roku wyglądała sprzedaż na kierunku rosyjskim.

8. Wyroby mączne i zbożowe

Na głównym kierunku eksportowym, czyli do Niemiec, sprzedaż w październiku rosła w solidnym tempie. Znacznie słabiej wyglądała sprzedaż do Czech. W ostatnich miesiącach pozytywnie wyróżnia się sprzedaż do Senegalu.

9. Inne wyroby przetworzone oraz żywność gotowa

Bardzo wysoki w minionych miesiącach był wzrost eksportu do Francji. Bardzo solidnie wygląda też sprzedaż do Rosji.

10. Woda i napoje alkoholowe

Potężny jest wzrost eksportu do Niemiec w tej kategorii – w ostatnich miesiącach, z które dostępne są dane, aż o ponad 30 proc. rok do roku. W wysokim tempie rośnie też sprzedaż do Wielkiej Brytanii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.
Platforma SpotData
Szukasz danych? Zajrzyj na platformę.
PRZEJDŹ DO PLATFORMY DANYCH

Polecane