Czytasz dzięki

Eksport wciąż opłacalny

opublikowano: 19-07-2015, 22:00

Polskie firmy nadal sporo zarabiają na sprzedaży za granicę, jednak dynamika nowych umów i wartość eksportu są niskie.

Opłacalność sprzedaży zagranicznej i konkurencyjność cenowa naszych eksporterów utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie — wynika z czerwcowej ankiety Narodowego Banku Polskiego (NBP).

Pomimo tego badani eksporterzy prognozują w najbliższym czasie niższą niż przeciętna, choć wyższą niż w poprzednim kwartale dynamikę podpisywania nowych umów eksportowych oraz wartości eksportu. Zarówno średni udział nieopłacalnego eksportu w przychodach ze sprzedaży za granicę (poniżej 5 proc.), jak i odsetek eksporterów informujących o nieopłacalnej sprzedaży (poniżej 10 proc.) znajdują się na stabilnych poziomach bliskich historycznym minimom. To dzięki długo utrzymującej się dodatniej różnicy między kursem rynkowym złotego a kursem opłacalności eksportu. Spadła także w ciągu kwartału liczba firm deklarujących problemy z kursem walutowym jako barierą rozwoju, ale była wyższa niż pół roku temu. Może to wynikać m.in. z utrzymującego się mocnego kursu dolara, który w ostatnim półroczu podniósł koszty importu zaopatrzeniowego nominowanego w tej walucie i zneutralizował pozytywny wpływ niskich cen paliw, które na rynku międzynarodowym są kwotowane przede wszystkim w dolarze. Na obniżenie wskaźników eksportowych nie wpływa w znaczącym stopniu konflikt rosyjsko-ukraiński — to bariera rozwoju zaledwie dla 2,7 proc. eksporterów (w I kwartale tego roku było to 4,7 proc.). Można się spodziewać, że kluczową rolę dla dynamiki sprzedaży zagranicznej będzie odgrywała koniunktura w strefie euro. © Ⓟ

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane