Eksporterzy nie stracili na embargu

opublikowano: 15-08-2018, 22:00

Pomimo szlabanu na przywóz niektórych produktów do Rosji, polskim firmom udało się zwiększyć sprzedaż za granicę.

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), zrzeszający firmy z sektora MŚP, przeanalizował dane na temat polskiego handlu zagranicznego. Wynika z nich, że wbrew powszechnej opinii rosyjskie embargo nie wpłynęło negatywnie na strukturę naszego eksportu. Wręcz przeciwnie — polscy eksporterzy mimo zakazów Władimira Putina, prezydenta Rosji, sukcesywnie zwiększają wywóz za granicę, m.in. dzięki nowym rynkom zbytu. Co istotne, eksport produktów żywnościowych też ma się dobrze.

— Zaraz po wprowadzeniu embarga straszono nas, że będzie ono miało fatalny wpływ na polskich producentów. Katastrofa miała czekać w szczególności rolników. Okazało się tymczasem, że Rosja nie jest dla naszych eksporterów niezbędnym rynkiem zbytu, a embargo w największym stopniu uderza w samych Rosjan — mówi Cezary Kaźmierczak, prezes ZPP.

W 2013 r. eksportowaliśmy ogółem towary warte ok. 648 mld zł. Do Rosji — 34 mld zł, co stanowiło nieco ponad 5 proc. wartości całego opolskiego eksportu. Po dwóch latach obowiązywania embarga wywóz towarów do Rosji był wart 22 mld zł i odpowiadał za 2,8 proc. wartości polskiego eksportu. Warto jednak zauważyć, że rośnie — w 2016 r. o 1 mld zł. Ponadto w tym samym roku nasz eksport sięgnął ogółem aż 803 mld zł, czyli o ok. 32 proc. więcej w porównaniu z 2013 r. Wzrost zawdzięczamy m.in. temu, że Polakom udało się rozwinąć działalność w nowych kierunkach — na przykład do Azji w 2013 r. trafiało ok. 4 proc. wartości naszego eksportu, a w 2016 r. już 5,5 proc.

Jednocześnie ZPP zwraca uwagę, że od 2013 r. nie zmieniła się istotnie struktura naszego eksportu. Coraz większy jest wywóz za granicę polskiej żywności.

— Jest on dzisiaj większy niż przed wprowadzeniem embarga. Od 2013 do 2016 r. wzrósł o 24 proc., mimo spadku sprzedaży do Rosji o 72 proc. — mówi Cezary Kaźmierczak.

Dodaje, że przejściowe problemy ze sprzedażą choćby jabłek rodzimi eksporterzy rozwiązali dzięki kreatywności — np. sprzedając koncentrat zamiast świeżych owoców.

— Ograniczenia w handlu uderzyły najmocniej w rosyjską gospodarkę i społeczeństwo. Skumulowany wzrost cen żywności w okresie pomiędzy sierpniem 2014 r. a sierpniem 2016 r. jest szokujący — ryby podrożały o prawie połowę, owoce i warzywa o 36 proc., mięso o niemal 10 proc., a pieczywo o ponad 20 proc. Jednocześnie rosyjskie władze twierdzą, że będą podtrzymywać embargo najdłużej, jak się da — mówi Cezary Kaźmierczak.

Zwraca uwagę, że nie powinno to być poważne ograniczenie dla polskich producentów, ponieważ obecnie Rosja, ze względu na niestabilność sytuacji gospodarczej — uzależnionej w ogromnym stopniu od cen na rynku surowcowym — a także relatywne ubóstwo większości społeczeństwa, zwłaszcza w okręgach oddalonych od Moskwy, nie stanowi atrakcyjnego rynku zbytu dla polskich firm.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane