Elektromobilność w Wałbrzyskiej strefie

Chiński Guotai-Huarong buduje za 45 mln USD zakład w Oławie, a belgijski Umicore myśli o fabryce za 660 mln EUR w Nysie.

Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna święci tryumfy w elektromobilności. Przed długim weekendem oficjalnie ogłoszona została inwestycja Zhangjiagang Guotai- Huarong New Chemical Materials (GTHR), jednego z trzech największych na świecie dostawców elektrolitu do wkładów do baterii litowo-jonowych. Firma wybuduje fabrykę w Godzikowicach w gminie Oława. Roczna produkcja pozwoli na dostarczanie wkładów do baterii do 1 mln aut elektrycznych rocznie. Polski zakład — trzeci należący do GTHR i pierwszy poza granicami Chin — podwoi moce produkcyjne założonej w 2000 r. firmy. W piątek potwierdziły się informacje „PB” z marca: belgijski Umicore, producent materiałów wykorzystywanych w bateriach do samochodów elektrycznych, może zainwestować w Polsce.

Zobacz więcej

Fot. Bloomberg

Firma „jest poważnie zainteresowana”, a „jedną z silnie rozważanych lokalizacji jest Nysa” w województwie opolskim, informuje w komunikacie Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Pierwsza faza projektu oznacza 660 mln EUR nakładów i 400 etatów. Dostawy mają się rozpocząć pod koniec 2020 r. Belgowie mają fabryki w Chinach i Korei, teraz chcą zbudować pierwszy zakład w Europie.

— Inwestycja Umicore byłaby szczególnie istotna, gdyż firma produkowałaby w Polsce najbardziej zaawansowane technologicznie komponenty baterii do pojazdów elektrycznych, które pozwalają magazynować więcej energii i zwiększyć zasięg dla samochodu elektrycznego. Co więcej, Umicore stawia całkowicie na zieloną energię, więc w jednym zagadnieniu łączymy dwa aspekty — nowoczesnej technologii i ochrony środowiska, co jest szczególnie ważne dla naszego rządu — mówi Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

— Jesteśmy niezmiernie zadowoleni, że takie inwestycje powstają w Polsce, która staje się jednym z najważniejszych uczestników w tej branży na świecie. W dalszej perspektywie przełoży się to na wzrost popularności aut elektrycznych na naszych drogach, a w konsekwencji istotną poprawę jakości powietrza w Polsce — mówi Krzysztof Senger, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

PAIH prowadzi 14 projektów z segmentu elektromobilności. Ich łączna wartość wynosi 2,87 mld EUR. Gdyby wszystkie zostały zrealizowane w Polsce, powstałoby 4,4 tys. miejsc pracy. Wśród inwestorów w tej branży dominują państwa azjatyckie. Pierwszy duży projekt z tego sektora w Polsce rozpoczął w 2016 r. południowokoreański LG Chem, który w Kobierzycach pod Wrocławiem zainwestuje 5,8 mld zł i utworzy 2,3 tys. miejsc pracy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Elektromobilność w Wałbrzyskiej strefie