Elektroniczny System Poboru Opłat: Stanowisko BCC

Bogusław Piwowar
29-07-2010, 00:00

Elektroniczny System Poboru Opłat (ETC) zastąpi dotychczasowe winiety dopiero 1 lipca 2011 r.

Elektroniczny System Poboru Opłat (ETC) zastąpi dotychczasowe winiety dopiero 1 lipca 2011 r.

Wprowadzenie ETC zaleca Komisja Europejska . Wynika to także z konieczności likwidacji dublowania opłat: samochody ciężarowe uiszczały dwie niezależne opłaty za przejazd po tym samym odcinku drogi: opłatę winietową i za przejazd autostradą.

ETC miał zacząć działać dwa lata temu, jednak oprotestowali to przewoźnicy, gdyż za przejechanie jednego kilometra proponowano maksymalnie 2,5 zł. Ale prace nad przygotowaniem systemu trwały. Jest gotowy projekt rozporządzenia w sprawie wykazu dróg, na których będą pobierane elektroniczne opłaty. W pierwszej kolejności (od lipca 2011 r.) ETC obejmie drogi krajowe o najwyższym standardzie, czyli około 630 km autostrad, 570 km dróg ekspresowych i prawie 400 km dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Pierwsza rozbudowa systemu planowana jest na styczeń 2012 r., a kolejne co rok. W sumie do systemu włączone zostanie dalsze 1800 km autostrad, dróg ekspresowych i pozostałych dróg krajowych. Planuje się, że w 2014 r. ETC będzie obejmował około 4000 km krajowych dróg.

Obowiązkiem uiszczania opłat elektronicznych zostaną objęte pojazdy samochodowe i zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 3,5 ton oraz autobusy (niezależnie od ich dmc) na odcinkach dróg krajowych budowanych i zarządzanych przez GDDKiA. Natomiast pojazdy o masie do 3,5 tony w dalszym ciągu będą ponosiły opłaty pobierane bezpośrednio na bramkach za przejazd płatnymi odcinkami autostrad (wyjątek to nieprzystosowanie autostrady do poboru opłat). Na odcinkach koncesyjnych autostrad płatnych pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony i autobusy będą ponosiły opłaty w wysokości stosowanej przez spółki koncesyjne na poszczególnych odcinkach. Docelowo opłaty elektroniczne będą obowiązywały na wszystkich autostradach, drogach ekspresowych, dwujezdniowych drogach krajowych i wybranych odcinkach dróg krajowych, pod warunkiem, że nie będą w przebudowie. To słuszny zapis, tym bardziej, że — jak dotąd — nie można było liczyć na podobne podejście właścicieli autostrad, którzy kazali sobie płacić za przejazd remontowanymi odcinkami, gdzie ruch bardziej przypominał sytuację na drogach lokalnych.

Rząd podtrzymał deklaracje ogłoszone podczas prac legislacyjnych, zgodnie z którymi średnia stawka za przejazd nie powinna przekroczyć 0,46 gr/km dla pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 12 ton. Nadal trwają jednak prace nad doprecyzowaniem listy i zasad użytkowania autostradowych i ekspresowych odcinków dróg pełniących rolę obwodnic dużych miast.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bogusław Piwowar

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Elektroniczny System Poboru Opłat: Stanowisko BCC