Zespół E-moto AGH w lipcu wystartuje w zawodach SmartMoto Challenge w Barcelonie. Zmierzy się z drużynami z uczelni z całego świata, rywalizując m.in. na torze off-road.

Największym atutem motocykla, który studenci budują te na zawody, będzie elektryczny napęd. Specjalne baterie i silnik o mocy 8 kW, umieszczony w tylnym kole, pozwolą uzyskać prędkość do 120 km/h. Plusem będzie też komputer pokładowy wyświetlający parametry jazdy i stan baterii. Studenci planują wyposażyć pojazd także w testowane na AGH superkondensatory umożliwiające magazynowanie energii podczas hamowania.
Prace nad jednośladem trwają równocześnie w trzech kołach naukowych. Projekt koordynuje Studenckie Koło Naukowe Mechaników z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki. Przedsięwzięcie wspierają studenci z Koła Naukowego Hydrogenium, którzy opracowują specjalne baterie litowe, oraz członkowie Koła Naukowego Telephoners, którzy konstruują system do rejestracji parametrów pojazdu.
Jak podkreślają pomysłodawcy, motocykl elektryczny ma być odpowiedzią na problem zanieczyszczenia powietrza. Zastosowanie alternatywnego źródła energii do zasilania daje przewagę nad pojazdami z silnikami spalinowymi, eliminując również hałas. Prace nad pojazdem przechodzą z fazy projektowania w fazę konstruowania.