Gdy Jacek Poświata zabrał się za rozwój międzynarodowej firmy doradczej Bain & Company, w branży był to duży news. Wieloletni prezes McKinseya przeszedł trzy lata temu do konkurencji, by otworzyć i rozwinąć warszawskie biuro Baina. Nie trzeba było wiele czasu, by firma zrobiła kolejny krok. Bain otwiera w Warszawie centrum wsparcia, które docelowo ma zatrudnić100 osób z obszarów IT, HR i administracji.

— Będzie to jedyne centrum wsparcia usług dla Baina w Europie. Polska jest ważnym krajem dla firmy i zagłębiem dobrze wykwalifikowanej kadry, biegle mówiącej w wielu językach obcych. Chcemy się tutaj rozwijać — mówi Jacek Poświata, dyrektor zarządzający Bain & Company w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, który wszedł też do zarządu spółki zajmującej się wsparciem działalności Baina.
Bain należy do elitarnego grona firm koncentrujących się na doradztwie strategicznym, w których pensje zaczynają się od pięciocyfrowych kwot, a możliwości rozwoju kariery są wręcz nieograniczone.
— Rekrutacja nie jest problemem. Ludzie sami się do nas zgłaszają — mówi Jacek Poświata. Spółka już działa i zatrudnia kilkunastu pracowników.
— Do końca roku chcemy mieć 20-25 osób, w ciągu 2-3 lat centrum usług wspólnych powinno zatrudniać około 100 osób — mówi Jacek Poświata.
Nowoczesne usługi dla biznesu to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów rynku, dający zatrudnienie tysiącom wykwalifikowanych pracowników. W Polsce istnieje już 470 centrów usług wspólnych z zagranicznym kapitałem — podaje Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL). Zatrudnienie wzrosło o 50 proc. w porównaniu z 2012 r. — do 128 tys. osób — i wzrasta o ok. 15 tys. osób rocznie.
Warszawa jest jednym z głównych ośrodków tego typu usług, obok Krakowa i Wrocławia. Wygrywamy rywalizację o takie centra nawet z Indiami, tradycyjnie kojarzonymi z tym obszarem biznesowym.
Polacy są wysoko wykwalifikowani, a jednocześnie płace są u nas wciąż stosunkowo niskie. Firmy doradztwa strategicznego to lukratywny obszar doradztwa biznesowego,dobrze rozwijającego się w Polsce. Bain wchodzi w obszar, w którym mocni są Boston Consulting Group i McKinsey.
Jest jeszcze mocno okrojony Roland Berger, z którego większość zespołu przeszła do PwC, rozwijającego doradztwo strategiczne, tak jak pozostałe firmy z Wielkiej Czwórki audytorów. Z koniunktury na usługi doradcze chcą też skorzystać coraz liczniejsze butiki zakładane przez byłych konsultantów. Wśród klientów warszawskiego biura Baina są firmy z branży finansowej, farmaceutycznej, energetycznej, paliwowej i fundusze private equity.
— Prowadzimy sporo procesów optymalizacji, restrukturyzacji,strategii rozwoju produktu w Polsce. Cieszy nas, że średnie firmy coraz chętniej analizują możliwości rozwoju poza granicami kraju — mówi Jacek Poświata.
Otwarcie centrum usług wspólnych może pomóc w rozwoju biznesu Baina w Polsce. Jacek Poświata nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.
— Polska jest największym i najważniejszym krajem w regionie, stanowiącym połowę naszego biznesu. Planujemy mocniejsze zaistnienie w innych krajach regionu oraz wejście w nowe segmenty usług w Polsce — mówi szef polskiego oddziału Bain & Company.