Emitent jest dobrze znany w swojej branży

Bartosz Ptach, giełdowe.pl
opublikowano: 11-09-2007, 00:00

Wola Info jest jedną z najstarszych spó-łek branży informatycznej w Polsce. Od lat zajmuje czołowe miejsca w rankingach IT. Specjalizuje się w integracji systemów teleinformatycznych, sprzedaży sprzętu i oprogramowania oraz oferuje usługi serwisowe dla podmiotów związanych z rynkiem tele- komunikacyjnym, bankowym i przemysłowym.

Polski rynek IT charakteryzuje się dość dużym rozdrobnieniem i potencjałem wzrostu. Z drugiej strony konkurencja jest duża, presja na marże też. Konsolidację rynku IT trwa od kilku lat, a mniejsi integratorzy są przejmowani przez większych.

Udział wydatków na IT w Polsce wynosi 2 proc. PKB, podczas gdy średnia dla Unii Europejskiej (UE) 6,9 proc. Porównanie krajowego rynku teleinformatycznego z innymi, nowymi krajami UE wskazuje, że polski rynek IT ma możliwości wzrostu i będzie potrzebował w najbliższych latach nakładów, by dorównać przynajmniej średnim wartościom nowej dziesiątki UE.

Podczas dwudziestu lat na rynku Wola Info stała się czołową firmą świadczącą usługi doradcze (siódme miejsce wśród firm świadczących te usługi w 2006 r. wg raportu „Computerworld Top 2005-2006”) oraz usługi wdrożenia oprogramowania (siódme miejsce wśród takich firm w 2006 r. wg wspomnianego raportu). Najwięksi konkurenci Woli Info na rynku rozwiązań biznesowych to Comarch (491,5 mln zł przychodów w 2006 r.), Asseco Poland (498 mln zł), Infovide- -Matrix (118 mln zł) i SAS (62,9 mln zł). Według raportu przygotowanego przez PMR, 12 proc. polskich firm zatrudniających 50 lub więcej osób korzysta z oprogramowania wspomagającego kontakty z klientami (tzw. CRM). Choć te 12 proc. to blisko 2100 firm, to jednak polski rynek CRM trudno uznać za duży.

Głównymi odbiorcami w branży są firmy z sektorów bankowo-finansowego i telekomunikacji. Liczącym się odbiorcą jest także administracja publiczna, w której zapotrzebowanie na technologie IT powinno szybko rosnąć w związku z dostosowywaniem standardów obsługi obywateli do obowiązu- jących w rozwiniętych krajach Wspólnoty Europejskiej. Szacuje się, że polski rynek usług informatycznych będzie najdynamiczniej rozwijającym się segmentem całego polskiego rynku IT w najbliższych 5 latach. IDC prognozuje, że będzie on rósł w tempie 16 proc. średniorocznie w okresie 2006-10. W 2010 r. osiągnie wartość 3,5 mld USD.

Doświadczenia krajów rozwiniętych pokazują, że w Polsce możemy się spodziewać stopniowego zwiększania udziału wydatków na teleinformatykę. Szybszy wzrost niż w starych krajach Unii powoduje, że różnica będzie się zmniejszać, a wraz ze wzrostem PKB wzrośnie skłonność firm do inwestowania w nowoczesne systemy teleinformatyczne. Ponadto po wejściu naszego kraju do UE polskie przedsiębiorstwa uzyskały szeroki dostęp do unijnych funduszy. Presja polskich i zagranicznych konkurentów ma ważny wpływ na działalność i perspektywy emitenta. Zagrożeniem może być też konsolidacja dużych informatycznych podmiotów.

Bartosz Ptach

giełdowe.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartosz Ptach, giełdowe.pl

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu