Energetyka staje się coraz bardziej odpowiedzialna

Wojciech Chmielarz
29-09-2010, 00:00

Społeczna odpowiedzialność biznesu w energetyce? Jeszcze kilka lat temu było to puste hasło, ale dzisiaj jest już całkiem nieźle.

Społeczna odpowiedzialność biznesu w energetyce? Jeszcze kilka lat temu było to puste hasło, ale dzisiaj jest już całkiem nieźle.

PGE Polska Grupa Energetyczna jest sponsorem dwóch drużyn sportowych: siatkarskiej PGE Skry Bełchatów oraz piłkarskiego PGE GKS Bełchatów. Jednak jeśli chodzi o społeczną odpowiedzialność biznesu, PGE nie ogranicza się tylko do sportowego sponsoringu. Wśród działań prowadzonych przez energetyczny koncern warto wymienić program edukacyjny "Bezpieczniej z prądem" i "Energia z klasą", dni otwarte, konsultacje z lokalnymi społecznościami na temat nowych inwestycji,

— Bez przychylności otoczenia, w którym działamy, trudno byłoby podejmować największe wyzwania inwestycyjne, jakie stoją przed PGE — tłumaczy Jacek Strzałkowski, rzecznik prasowy PGE Polska Grupa Energetyczna.

Skok w dwa lata

PGE to nie jedyna firma energetyczna, która docenia znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu. Jeszcze kilka lat temu było to tylko puste hasło, za którym skrywał się co najwyżej okazjonalny sponsoring czy działania marketingowe. Dojrzalsze działania CSR (od angielskiego corporate social responsibility) prowadziły jedynie Vattenfall oraz RWE Stoen. Teraz sytuacja jest jednak całkiem inna.

— Pozycja energetyki na polu CSR wzmacnia się zdecydowanie, od kiedy w 2009 roku PGNiG zainicjowało swoistą koalicję firm w tej branży na rzecz zrównoważonego rozwoju. Sześciu, a w tym roku kolejni trzej przedstawiciele branży, dobrowolnie podpisali deklarację na rzecz zrównoważonego rozwoju, która wskazuje pożądane kierunki rozwoju CSR w danych przedsiębiorstwach — mówi Irena Pichola, lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu, w Pwc.

Ponadto aż 11 firm energetycznych i paliwowych znalazło się w czwartej edycji Rankingu Odpowiedzialnych Firm. W 2010 r., firmy energetyczne są obecne także w ramach Respect Index, tj indeksu na GPW obejmującego przedsiębiorstwa działające w sposób zgodny z ideą zrównoważonego rozwoju.

CSR dla biznesu

Jeśli jednak ktoś myśli, że cały sektor energetyczny działa zgodnie z najlepszymi praktykami CSR, to niestety się myli.

— Jeśli nie analizuje się zbyt wnikliwie tego, co kryje się za dobrym samopoczuciem dużych firm, które w większości uważają się za odpowiedzialne społecznie, można byłoby odnieść wrażenie, że CSR w Polsce kwitnie. Przy głębszej analizie okazuje się jednak, że mamy jeszcze sporo do zrobienia. Sytuacja oczywiście zmienia się, jak na nasze warunki nawet dość dynamicznie — mówi Jacek Kuchenbeker, menedżer w dziale zarządzania ryzykiem Deloitte Polska.

Z raportu "Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw energetycznych w świetle badań ankietowych", przeprowadzonego na zlecenie URE. wynika, że głównymi grzechami sektora energetycznego są: brak wyodrębnionych strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, powierzchowność działań i skupienie się tylko na korzyściach wizerunkowych i finansowych.

— Nie ma nic złego w podejściu biznesowym do realizacji działań z zakresu odpowiedzialności społecznej. Przedsiębiorstwa są w końcu tworzone po to, by przynosić zysk udziałowcom. Dobrze zaprojektowana aktywność CSR, oparta właśnie na analizie kosztów, korzyści, ryzyk i możliwości, daje szansę na to, że rzeczywiście korzyści wystąpią i to nie tylko po stronie przedsiębiorstwa, ale również tych, na rzecz których podejmuje działania CSR. Problem polega na tym, że w części przypadków podejmowane przez firmy inicjatywy skierowane są na osiąganie jedynie krótkoterminowych celów, zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy poprzez zaangażowanie się w bardzo medialne akcje skierowane do najbardziej potrzebujących lub skrzywdzonych członków naszego społeczeństwa. Społeczna odpowiedzialność biznesu powinna wychodzić ponad to — mówi Jacek Kuchenbeker.

Według eksperta Deloitte ważne jest to, jak spółka buduje swoje relacje z dostawcami, klientami i pracownikami, jak bardzo odpowiedzialna i uczciwa jest jej polityka marketingowa, jak stara się, by to, co robi i jak działa, ograniczało faktyczną skalę negatywnych oddziaływań na środowisko.

Motywacje i przewagi

Jakie korzyści ze wdrażania strategii społecznie odpowiedzialnego biznesu dostrzegają prezesi polskich firm energetycznych? Głównie zwiększenie dostępu do kapitału oraz wzrost efektywności działań, m.in. poprzez lepszy dostęp do wiedzy i profesjonalnej kadry. Kolejną motywacją dla osób zarządzających spółkami energetycznymi w Polsce jest podążanie za światowymi trendami w dziedzinie zrównoważonego rozwoju.

— Nie bez znaczenia jest również budowanie trwałych relacji z otoczeniem firmy i jej interesariuszami, czyli osobami i środowiskami, na rzecz których prowadzone są działania CSR. Te relacje zapewniają firmom pewną stabilność budowania długoterminowych strategii, a także gwarancję stabilnej obecności na danym rynku. CSR może przyczyniać się do minimalizowania wielu ryzyk, ale również, jeśli ma tworzyć przewagę konkurencyjną, to powinien służyć wychwytywaniu szans biznesowych — mówi Irena Pichola.

Nie da się ukryć, że do pełnego, świadomego i dojrzałego CSR w branży trochę jeszcze brakuje, ale też nie można zapominać, że przez ostatnie kilka lat zrobiono w tym zakresie bardzo dużo. I dobrze, bo energetyka odpowiedzialna społecznie jest nam wszystkim potrzebna.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Chmielarz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Energetyka / Energetyka staje się coraz bardziej odpowiedzialna