Energia ze szpinaku

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 25-09-2009, 00:00

Domy ekologiczne powstają w Polsce głównie jako obiekty pokazowe i eksperymentalne, ale niektórzy deweloperzy już stawiają na systemy energooszczędne.

W 2005 r. zrobiło się głośno o projekcie amerykańskich architektów Matthew Coatesa i Tima Meldruma. Ich dom — zwycięzca konkursu Cradle to Cradle, w którym wybierane są projekty budynków przyjaznych środowisku — ma uzyskiwać energię elektryczną ze… szpinaku. To możliwe dzięki inżynierom z Massachusetts Institute of Technology, którzy wyodrębnili z tej rośliny chloroplast — substancję odpowiedzialną za fotosyntezę. Architekci szacują, że pokrycie dachu domu uprawą szpinaku, który potem posłuży do wytwarzania elektryczności, pozwoli dwukrotnie efektywniej wykorzystać energię słoneczną, niż w przypadku ogniw fotowoltaicznych.

To jeden z wielu ekscentrycznych sposobów na ekologiczny dom. Istnieją jednak rozwiązania prostsze i przystępniejsze.

— Standardowo wyposażamy każdy dom w instalację rekuperacji, czyli odzysku ciepła. Dzięki niej ciepłe powietrze, które w tradycyjnych domach wentylacja wywiewa na zewnątrz, ogrzewa chłodne powietrze zasysane z zewnątrz. Daje to nawet ponad 20 proc. oszczędności kosztów eksploatacji centralnego ogrzewania — twierdzi Michał Kubicki, dyrektor generalny Volumetric MK Polska.

Coraz częściej deweloperzy proponują klientom instalację systemu inteligentnego sterowania domem, który ma oszczędzać energię i zmniejszyć inne koszty eksploatacji budynku. System pozwala na obniżenie temperatury w domu pod nieobecność mieszkańców oraz na jej podwyższenie przed ich powrotem. Bardzo często wyposażony jest w funkcję śledzenia — światło podąża za człowiekiem, czyli zapala się akurat tam, gdzie on przebywa, i gaśnie po opuszczeniu pomieszczenia.

— Ekologiczne tendencje płyną do Polski z krajów Europy Zachodniej, gdzie od lat stawia się na ekologię. Także w budownictwie. Certyfikaty ekologiczne dają wymierne zyski w postaci ulg budowlanych. Informacja o materiałach wykorzystanych do budowy domu wkrótce ma się znaleźć w paszporcie długofalowej skuteczności — następcy paszportu energetycznego — mówi Cezary Szeszuła, prezes Xella Polska, firmy produkującej m.in. energooszczędne bloczki.

Oczywiście, systemy ekologiczne sporo kosztują, więc inwestycja nie zwraca się od razu.

— Rozwiązania ekologiczne nie są jeszcze ani dobrze poznane przez społeczeństwo, ani mocno rozreklamowane. Dlatego pozostają jedynie dodatkowym elementem zachęcającym do kupna domu. Wiąże się to z dość wysokim kosztem technologii ekologicznych, co czyni je mało dostępnymi dla większości inwestorów — ocenia Michał Kubicki.

Trudno powiedzieć, kiedy ekologia na dobre zagości w domach, ale to zjawisko nieuniknione.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane