Programy „Erasmus dla młodych przedsiębiorców” i „Erasmus Global” pomagają odpowiedzieć na pytania, jak należy prowadzić firmę w danej branży, jak rozwiązywać problemy biznesowe, kontaktować się z klientami i na czym polega negocjowanie projektów. Początkujący przedstawiciele biznesu mogą zdobywać doświadczenie u zagranicznego przedsiębiorcy, m.in. w krajach europejskich, Stanach Zjednoczonych i Singapurze. Stawką w konkursie jest dofinansowanie w wysokości 6,6 tys. EUR. Wsparcie wypłacają przedstawiciele Komisji Europejskiej (KE). Pokrywa ono koszty pobytu uczestnika programu w zagranicznej firmie.
Nauka języków obcych
Dofinansowanie jest przeznaczone dla przedsiębiorców, którzy rozpoczęli działalność gospodarczą w ciągu ostatnich trzech lat. Mile widziane są również osoby, które dopiero planują uruchomienie biznesu. Udział w międzynarodowych programach wymiany to szansa na zdobycie doświadczenia biznesowego na zagranicznych rynkach, nawiązanie kontaktów handlowych i naukę języków obcych. Pobyt u zagranicznego przedsiębiorcy, który już długo prowadzi działalność gospodarczą w danym sektorze i udziela gościny, trwa od miesiąca do pół roku.
Program „Erasmus dla młodych przedsiębiorców” przewiduje wyjazdy do państw europejskich. Młodzi stażem przedstawiciele biznesu wybierają najczęściej pobyt w Hiszpanii, Włoszech i Portugalii. Natomiast „Erasmus Global” oferuje miesięczne, dwu- lub trzymiesięczne programy partnerskie w takich krajach jak Stany Zjednoczone, Singapur, Korea Południowa, Izrael i Tajwan.
Platforma internetowa
Jak wziąć udział w międzynarodowych programach wymiany? Nawiązanie relacji między polskim a zagranicznym przedsiębiorcą odbywa się online. Umożliwia to stworzona przez przedstawicieli KE platforma internetowa. Przedsiębiorca, który chce wziąć udział w programie, powinien złożyć za jej pomocą wniosek w języku angielskim. Zawarte w nim pytania dotyczą m.in. jego doświadczenia zawodowego i planu biznesowego firmy. Do formularza należy dołączyć również swoje CV i wspomniany biznesplan. Co powinno się w nim znaleźć? Opis produktu oferowanego przez wnioskodawcę, analiza marketingowa, finansowa, rynku i przewag konkurencyjnych. Niezbędna jest też analiza SWOT, czyli mocnych i słabych stron projektu.
Kolejnym krokiem jest wybór tzw. instytucji pośredniczącej, która pomoże przedsiębiorcy skorzystać z programu. W Polsce jest ich kilka, w tym m.in. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Na wspomnianej platformie internetowej muszą znaleźć się i złożyć wnioski również przedsiębiorcy przyjmujący. Początkujący przedstawiciel biznesu może wybrać pięć takich osób. Jeśli wskazany przez niego szef przedsiębiorstwa zdecyduje się zaakceptować zaproszenie, rusza proces zawarcia umowy i tzw. szkolenia przygotowawcze.
• od jednego do sześciu miesięcy — u partnera w Europie
• maksymalnie trzy miesiące — u partnera w Stanach Zjednoczonych, Singapurze lub Izraelu