Escape room w służbie HR

Piotr Bartkowiak, dyrektor personalny Work Service
27-08-2018, 22:00

Docieranie do określonych grup w mediach społecznościowych pozwala na zapełnienie rosnącej liczby wakatów

Nie da się ukryć, że dzisiejszy rynek pracy wymaga od HR dużej kreatywności. Znalezienie kandydatów chętnych do podjęcia pracy to wierzchołek góry lodowej. Potem pojawiają się kolejne wyzwania. Jednym z nich jest między innymi wyłuskanie spośród chętnych osób tych, które będą miały nie tylko odpowiednie kompetencje, ale także będą współgrały z pozostałymi członkami zespołu w firmie. To jednak nie koniec. Kolejnym krokiem wyzwań HR-owca jest zbudowanie wewnątrz zespołu przekonania o wspólnym celu, ale także wspólnych wartościach, którymi wszyscy na co dzień się kierują. Kreowanie kultury korporacyjnej to wielkie wyzwanie współczesnego zarządzania zasobami ludzkimi.

NOWE METODY:
Zobacz więcej

NOWE METODY:

Technologie i rozwiązania sprawdzone już w rekrutacjach stanowią bardzo dobrą inspirację do tworzenia wewnętrznych procesów HR — mówi Piotr Bartkowiak, dyrektor personalny w Work Service. Fot. ARC

Jak to wszystko zrobić dobrze i skutecznie? Na pewno warto wyjść poza dotychczasowe granice korporacyjnego działania. Ucieczka do przodu to w końcu najlepsza strategia w konkurencyjnej rzeczywistości.

Wielka ucieczka na staż

Przykładem niestandardowego poszukiwania młodych talentów do zespołu jest nagrodzona rok temu w konkursie Siła Przyciągania inicjatywa ING Banku Śląskiego. W tym wypadku innowacją nie jest całkowita zmiana narzędzia, a raczej jego wykorzystanie w bardziej neutralnym dla kandydatów miejscu. Klasyczne Assesment Center, które dotychczas odbywało się w biurowej przestrzeni, zostało przeniesione do escape roomu. To właśnie tam już w czasie rekrutacji można ocenić, jak dany kandydat radzi sobie ze współpracą w grupie, presją czasu czy niestandardowym podejściem do rozwiązywania problemów. Okazało się, że zmiana miejsca i scenariusza dotychczasowego AC pozwala w znacznie większymstopniu dopasować kandydatów do już istniejących zespołów. Efektywność tego narzędzia spowodowała, że stało się ono stałym elementem procesu rekrutacyjnego do programu stażowego w banku.

Nowe, znane wartości

Zarządzanie poprzez wartości — temat rzeka dla menedżerów, psychologów, pracowników HR. Jak wyłonić najważniejsze elementy codziennej pracy? Jak wspierać cele biznesowe danej organizacji? Jak przekonać zespół do tych strategicznych „puzzli”? To tylko przykłady pytań, które zadawał sobie zespół zarządzania zasobami ludzkimi i komunikacji wewnętrznej w Work Service. Po latach szybkiego rozwoju nadszedł czas nowej strategii biznesowej, która miała być realizowana właśnie w oparciu o wartości korporacyjne. Zostały one wyłonione w wielostopniowym procesie. W ich tworzenie mógł zaangażować się każdy pracownik, między innymi poprzez udział w badaniu opinii, szkoleniach, a także burzy mózgów. W efekcie wyłoniono siedem zasad. Kolejnym krokiem było zakomunikowanie ich w przystępny i angażujący sposób, który gwarantował, że szybko zostaną zapamiętane. Okazuje się, że także i w tym przypadku wykorzystanie w działaniach korporacyjnych formuły gry przyniosło oczekiwane efekty.

W czasie dwutygodniowej kampanii komunikacyjnej przeprowadzono działania dwufazowo. W czasie pierwszej fazy informacyjnej skorzystano z dobrze działającego w firmie communication mix, a więc połączenia mailingu, szkoleń oraz wewnętrznego czasopisma „New Work Times”. To pozwoliło wykorzystać zróżnicowaną formę materiałów promocyjnych oraz, co ważne, dotrzeć do rozsianych po całej Polsce oddziałów.

Druga faza zakładała bezpośrednie zaangażowanie całego zespołu Work Service, który podzielono na dwie grupy: menedżerów oraz pozostałych pracowników. Obie te grupy zostały zaproszone do udziału w grze polegającej na zespołowym rozwiązywaniu zagadek związanych z nowymi wartościami firmy. Bezpośrednim celem zabawy było opuszczenie escape roomu przez dany zespół. Uniwersalny charakter zadań pozwolił na zaaranżowanie specjalnych pokojów, zarówno w centrali, jak i w regionalnych oddziałach firmy. Kampania „przyjechała” do pracowników, dzięki czemu dotarła do znacznie szerszej grupy. W zaplanowanych działaniach wzięło udział 240 osób.

Drogi do skuteczności

W przeszłości korporacje czerpały inspirację do tworzenia skutecznych procesów zarządzania zasobami ludzkimi z armii i służb specjalnych. To właśnie tam na początku wykorzystywano Assesment Center, do znalezienia kandydatów spełniających wyśrubowane wymagania sił zbrojnych. Jednak zmiana warunków, w których obecnie działają zespoły HR, spowodowała, że inspirację do prowadzenia działań warto czerpać z życia prywatnego. Rekrutacje coraz częściej odbywają się poprzez media społecznościowe. Jak się okazuje, to właśnie dotarcie do określonych społeczności pozwala na zapełnienie rosnącej liczby wakatów. Co więcej, technologie i rozwiązania sprawdzone już w rekrutacjach stanowią bardzo dobrą inspirację do tworzenia wewnętrznych procesów HR.

KATEGORIE KONKURSOWE

KAMPANIA EMPLOYER BRANDING

  • Najlepsza kampania employer branding
  • Najlepsza inicjatywa „out of the box”
  • Najskuteczniejsza niskobudżetowa inicjatywa employer branding

 PROCES REKRUTACJI

  • Najlepszy proces rekrutacyjny
  • Innowacja w rekrutacji — candidate interaction

RETENCJA

  • Najlepszy program wdrożenia nowego pracownika
  • Najlepsza inicjatywa budująca zaangażowanie i lojalność pracowników
  • Najlepszy program zarządzania talentami

INTERNATIONAL EMPLOYER

JAK SIĘ ZGŁOSIĆ?

Wejdź na stronę silaprzyciagania.pl, w opisie kategorii sprawdź, co będziemy oceniać, przygotuj prezentację i wyślij zgłoszenie do 30 września.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Piotr Bartkowiak, dyrektor personalny Work Service

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Escape room w służbie HR