Euro-Fis sprzedaje system dyspozytorski

Kamil Kosiński
20-08-2001, 00:00

Euro-Fis sprzedaje system dyspozytorski

Znana dotychczas głównie z produkcji sprzętu fiskalnego firma Euro-Fis stała się polskim dystrybutorem Automatycznego Systemu Dyspozytorskiego (ADS). Jest to bazujące na GPS rozwiązanie do zarządzania i lokalizacji pojazdów z dokładnością do 10 metrów.

Zajmująca się dotychczas produkcją kas fiskalnych i wag sklepowych warszawska firma Euro- -Fis poszerzyła swoją ofertę o Automatyczny System Dyspozytorski (ADS). Jest to amerykańsko- -bułgarski system nawigacyjny bazujący na GPS (Global Positioning System), wykorzystywany już w Niemczech, Luksemburgu, Grecji, Bułgarii, Katarze i Dubaju. W Polsce prezentowano go co prawda na targach Infosystem, ale z prezentacjami handlowymi Euro-Fis czekał do zakończenia prac nad własnym taksometrem. Z korporacjami taksówkowymi firma wiąże bowiem największe nadzieje na sprzedaż systemu. Może on być jednak wykorzystywany także przez policję, pogotowie ratunkowe, służby miejskie, agencje ochrony czy firmy logistyczne.

Dokładnie i cicho

Łączność pomiędzy objętymi systemem pojazdami a centralą odbywa się w oparciu o CB-radio lub transmisję GSM. Nie oznacza to jednak transmisji głosowej. W samochodach są bowiem zamontowane terminale z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym, na których pojawiają się komunikaty przysłane z centrali. W podobny sposób odpowiadają na nie kierowcy. Urządzenia pozwalają bowiem na zdefiniowanie 256 informacji, które kierowca może wysłać do dyspozytora po naciśnięciu przycisku w terminalu.

— Zasadniczą zaletą ograniczenia transmisji głosowej na rzecz komunikatów tekstowych jest możliwość przesyłania w tym samym czasie większej ilości informacji przy wykorzystaniu tego samego kanału transmisji. Poza tym klientów taksówek mogą np. denerwować ciągłe rozmowy dobiegające z głośnika — tłumaczy Mariusz Wiśniewski z firmy Euro-Fis.

Umiejscowienie każdego nadzorowanego samochodu pokazywane jest na elektronicznej mapie. Kolor obiektu wskazuje przy tym na jego status, czyli w przypadku korporacji taksówkowej np. to, czy wiezie pasażera, czy też dopiero po niego jedzie. Sama mapa może być wyświetlana na monitorze komputera lub dużym płóciennym ekranie. Ten drugi wariant wydaje się znacznie wygodniejszy dla dyspozytora, system pracuje bowiem z dużą dokładnością.

— Do lokalizacji obiektu, system ADS wykorzystuje osiem satelitów. Zalecamy wykorzystanie jednego kanału radiowego do śledzenia nie więcej niż 200 pojazdów. Pozwala to w ciągu minuty odświeżyć pozycję każdego z nich, a co za tym idzie zlokalizować go z dokładnością do 10 metrów. Jeżeli ktoś będzie chciał wykorzystać jeden kanał do nadzoru większej liczby pojazdów, to automatycznie dokładność systemu zmniejszy się — tłumaczy Robert Falkowski, wiceprezes Euro- -Fisu.

Niemały wydatek

Przedstawiciele Euro-Fisu otwarcie przyznają, że inwestycja w ADS to racjonalny wydatek dla firm mających przynajmniej 100 pojazdów. Cena standardowo skonfigurowanego systemu dla firmy lub instytucji mającej 200 aut to bowiem wydatek prawie 1,4 mln zł.

— Wyposażenie taksówki w odpowiedni sprzęt to wydatek rzędu 6 tys. zł netto. W sumie tej mieści się także wartość taksometru, w którym zamontowany jest jeden z głównych dla działania systemu układów scalonych. W przypadku firm innych niż korporacje taksówkowe lub korporacji wolących korzystać z innych taksometrów, koszt sprzętu z zainstalowanym gdzie indziej chipem to wydatek 4,5-5 tys. zł od samochodu. O cenach oprogramowania wolelibyśmy rozmawiać indywidualnie z każdym klientem. W zależności od funkcji jego cena może być bowiem różna. Koszt typowo skonfigurowanej aplikacji dla firmy mającej 200 pojazdów oscyluje wokół 1 tys. zł od samochodu — informuje Robert Falkowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Euro-Fis sprzedaje system dyspozytorski