Euro Mall: 2 mld zł na centra handlowe

Jaźwińska Katarzyna, Maciejewski Krzysztof
01-10-1999, 00:00

Euro Mall: 2 mld zł na centra handlowe

MIEJSCE DLA INNYCH: Na rynku jest jeszcze miejsce dla wielu developerów i spółek zarządzających. Perspektywy są obiecujące, bo będą się zmieniać preferencje konsumentów, wraz ze wzrostem ich dochodów — prognozuje Robert Nowakowski, członek zarządu i dyrektor ds. nieruchomości w Steen & Strom Polska. fot. ARC

Konsorcjum Euro Mall, utworzone przez norweski koncern handlowy Steen & Strom i krajowy oddział skandynawskiego developera TKD (TKD Polska), zamierza budować 2-3 centra sklepowe rocznie. Każde z nich ma kosztować średnio 50 mln USD (205 mln zł).

Konsorcjum rywalizuje już z kilkoma zagranicznymi sieciami handlowymi. Jego najwięksi konkurenci to niemiecki koncern Metro AG oraz francuskie firmy — Casino, Carrefour i Auchan. Niemcy współpracują z kilkoma krajowymi developerami, podczas gdy Francuzi wybrali Cefica (stawiającego centra dla Carrefoura) i Apsysa (budującego hipermarkety Geant i Auchan).

Krajowi w impasie

Polskie placówki handlowe nie stanowią dla skandynawskiego konsorcjum groźnej konkurencji. Waldemar Piórek, prezes Warszawskiej Izby Handlu Detalicznego i Usług, uważa, że krajowi handlowcy nie są na razie w stanie przeciwstawić się tej ekspansji.

— Wielkie sieci hipermarketów są w Polsce traktowane preferencyjnie. Nie dość, że mają łatwy dostęp do kredytów, to dysponują także znacznymi środkami na promocję i stosują dumping cenowy — podkreśla prezes Piórek.

Rok po roku

— Obecnie rozbudowujemy warszawskie centra na Targówku i w Alejach Jerozolimskich. Podwoimy w każdym z nich liczbę sklepów do około 120, tworząc dodatkowo kompleksy kinowo-rozrywkowe i restauracyjne. Kolejne obiekty powstaną w Chorzowie, Bytomiu, Sosnowcu i Poznaniu — mówi Robert Nowakowski, członek zarządu i dyrektor ds. nieruchomości w Steen & Strom Polska.

Dodaje on, że spółka zamierza otwierać co najmniej 2 centra handlowe rocznie, a wartość rynkowa każdego z nich wyniesie co najmniej 50 mln USD (205 mln zł).

Zyski niebawem

Konsorcjum Euro Mall traktuje centra przede wszystkim jako atrakcyjną lokatę kapitału. Część udziałów w tych przedsięwzięciach będzie zaoferowana skandynawskim bankom oraz funduszom emerytalnym i inwestycyjnym.

Równolegle inwestor zamierza rozszerzać swoją działalność na innych polach. Planuje budowę obiektów, w których nie będzie już hipermarketów (w dotychczasowych obiektach gros powierzchni zajmują hipermarkety Carrefour). Pojawią się tam natomiast kina, kręgielnie, restauracje czy inne placówki rozrywkowe. Pierwsze takie centrum powstanie w Poznaniu, prawdopodobnie już wkrótce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jaźwińska Katarzyna, Maciejewski Krzysztof

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Euro Mall: 2 mld zł na centra handlowe