Europ Assistance chce skusić 3,5 mln osób...

Artur Adamowicz, Artur Niewrzędowski
opublikowano: 1998-11-24 00:00

Europ Assistance chce skusić 3,5 mln osób...

Europejski potentat usług assistance wchodzi do Polski

Europ Assistance i towarzystwo ubezpieczeniowe Gerling Polska zamierzają opanować nowy w naszym kraju rynek kompleksowych usług assistance.

W ubiegłym roku w Europie z tego typu usług skorzystało 3,1 mln osób. W Polsce w tym samym czasie — zaledwie 10 tysięcy. Spółka Europ Assistance Polska, wchodząca w skład Europ Assistance Holding, szacuje potencjalny rynek motoryzacyjnych usług assistance w naszym kraju na 3,5 mln klientów.

Start od grudnia

W połowie grudnia Europ Assistance Polska we współpracy z towarzystwem ubezpieczeniowym Gerling Polska wprowadzi na rynek usługi assistance dla indywidualnych klientów. Na początek będzie to profesjonalna polisa ubezpieczeniowa assistance — karta auto assistance, chroniąca użytkownika samochodu w przypadku wszelkich awarii (bez względu na miejsce zdarzenia), a także w razie kolizji i kradzieży pojazdu.

Firma będzie oferować trzy rodzaje kart, różniące się zakresem świadczeń i zasięgiem (Polska lub cała Europa) oraz ceną (150 do 500 zł). Podstawowa opcja upoważni do naprawy i holowania na drodze tylko w kraju. Najdroższa zapewni dodatkowo nocleg oraz auto zastępcze we wszystkich krajach naszego kontynentu. Jednorazowa opłata umożliwia skorzystanie tylko z pięciu interwencji rocznie. Michał Jakubowski, dyrektor generalny Europ Assistance Polska, zapewnia, że już wkrótce ta liczba się zwiększy.

Coś dla ubezpieczycieli

Firma będzie lansowała swoją ofertę wspólnie z liczącymi się na rynku towarzystwami ubezpieczeniowymi.

— Wkrótce zaoferujemy ubezpieczycielom kompleksową obsługę wielu czynności związanych z likwidacją szkód ubezpieczeniowych — zapewnia Michał Jakubowski.

Spółka przygotowuje się też technicznie do rozpoczęcia obsługi spraw zgłaszanych za pośrednictwem globalnego satelitarnego systemu nawigacji i lokalizacji GPS. Dzięki dotychczasowej współpracy z FIAT-em, który jest powiązany kapitałowo z holdingiem EA, polska filia Europ Assistance będzie rozprowadzać swoje produkty w ramach ogólnopolskiej sieci dealerskiej włoskiego koncernu.

Najpierw edukacja

Z racji małej znajomości usług assistance w Polsce jednym z głównych zadań marketingowych firmy jest teraz edukacja i upowszechnienie standardów europejskich. Europ Assistance zamierza też wspierać działania, mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Choćby dlatego, że mniejsza liczba interwencji przyniesie firmie większe zyski.

Polska filia Europ Assistance otworzyła już w Warszawie nowoczesną siedzibę, z której będzie monitorowana działalność terenowych jednostek obsługi assistance. EA uczestniczy też w autoryzowanej sprzedaży samochodów używanych FIAT-a.

Oferta dla wszystkich

Dotychczas samodzielne (czyli np. nie powiązane z polisą AC — jak w PZU) usługi assistance na polskim rynku oferowane były jedynie w pakietach dołączanych do nowych aut. Europ Assistance zapewniał tu swoje usługi nabywcom nowych pojazdów FIAT-a. Jednak taka ochrona assistance, uzależniona od regularnych przeglądów w autoryzowanych stacjach, automatycznie wyklucza klientów, którzy nie chcą korzystać z bardzo drogiej firmowej obsługi serwisowej.

W ofercie dla indywidualnych klientów Europ Assistance obejmie swoimi usługami wszystkie samochody nie starsze niż sześcioletnie i z przebiegiem nie większym niż 120 tys. kilometrów.

Kluczowy rynek

Polska — szósty rynek samochodowy Europy — w planach strategicznych firmy zajmuje obecnie kluczową pozycję. W tym roku Polacy kupią bowiem ponad 500 tys. nowych samochodów osobowych.

— Utrzymanie przez nas pozycji światowego lidera usług assistance wymaga zintensyfikowania działalności w krajach o dużym potencjale wzrostu. Polska jest bardzo obiecującym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej — mówi Yvon Olliver, prezes Grupy Europ Assistance Holding.

...a na świecie ma 109 mln

Kolebką usług assistance jest Europa, a konkretnie Francja, w której funkcjonuje ponad piętnaście takich towarzystw.

Europ Assistance Holding działa na terenie 208 krajów, a w 24 posiada własne przedstawicielstwa. Na świecie z usług EA korzysta 109 mln osób. Łączny obrót grupy wyniósł w 1997 roku 1,3 mld zł, a zysk netto 25,5 mln zł, czyli prawie o połowę więcej niż w roku 1996. W ubiegłym roku podwoiła się również liczba interwencji, których było 3,1 mln, z czego 29 proc. stanowiła bezpośrednia pomoc techniczna na drodze.

W Europie Zachodniej pierwsze przedsiębiorstwa świadczące usługi z zakresu assistance powstały w latach sześćdziesiątych.

W większości przypadków akcjonariuszami firm w branży assistance są towarzystwa ubezpieczeniowe. Jednak początkowo w krajach Europy Północnej (Belgia, Niemcy, Wielka Brytania oraz kraje Skandynawii) branża została zdominowana przez lokalne automobilkluby, które świadczyły przede wszystkim usługi techniczne w motoryzacyji. AN