Europa liczy na brokerów

opublikowano: 17-06-2018, 22:00

Ubezpieczyciel szuka nowych biznesów, pośrednicy też muszą to robić. To dobry powód podjęcia strategicznej współpracy

Grupa Europa rozwija kolejne kanały sprzedaży ubezpieczeń. Na początku roku ubezpieczyciel ogłosił ekspansję w sektorze firm leasingowych i pożyczkowych. Teraz chce podjąć współpracę z brokerami. Jakie korzyści wynikną z aliansu ubezpieczyciela, który od lat specjalizuje się w sprzedaży produktów za pośrednictwem banków, z pośrednikami skoncentrowanymi na obsłudze klientów korporacyjnych i dużego ryzyka? Zdaniem Europy — duże, dla obu stron.

NOWE PARTNERSTWO:  Magdalena Marciniak z Grupy Europa liczy na szerokie zainteresowanie współpracą brokerów. Widzi w nich partnerów biznesowych, a nie wyłącznie kanał dystrybucji.
Zobacz więcej

NOWE PARTNERSTWO: Magdalena Marciniak z Grupy Europa liczy na szerokie zainteresowanie współpracą brokerów. Widzi w nich partnerów biznesowych, a nie wyłącznie kanał dystrybucji. Fot. Marek Wiśniewski

— Z brokerami współpracujemy już od dawna. Chcemy jednak nadać tej współpracy mocniejszy, strategiczny wymiar. Dlatego otwieramy się na nowych partnerów z tej branży. Wspólnymi siłami chcemy wypracować nowe standardy dystrybucji i paletę produktów — mówi Magdalena Marciniak, dyrektor pionu rozwoju biznesu w grupie Europa.

Wspólny problem

Zawód brokera ubezpieczeniowego ewoluuje. Kiedyś pośrednik skupiał się na obsłudze majątku korporacyjnego i flot samochodowych. Dziś ten tradycyjny biznes nie jest już tak perspektywiczny. Przyczynił się do tego PZU, który konsoliduje duże ryzyko korporacyjne spółek skarbu państwa w towarzystwie ubezpieczeń wzajemnych. Nie bez wpływu są też programy międzynarodowe, w których ubezpieczają się zagraniczne korporacje, czy tworzenie własnych zasobów ubezpieczeniowych przez firmy leasingowe. W efekcie brokerzy zostali zmuszeni do poszukiwania dodatkowych źródeł przychodów i wchodzenia w nowe nisze, np. ubezpieczenia grupowe czy cyberpolisy.

— Brokerzy są w podobnej sytuacji, jak my. Europa także poszukuje biznesu w nowych obszarach. Dlatego dobrym rozwiązaniem będzie połączenie sił. Możemy zaoferować brokerom nowe rozwiązania dla sektora finansowego, affinity czy małych i średnich firm. Jesteśmy także gotowi tworzyć produkty dla konsumentów indywidualnych, które mogą być sprzedawane przez klientów brokera, oczywiście przy jego udziale — wyjaśnia menedżer z grupy Europa.

Ryzyko do wzięcia

Ubezpieczyciel przebudowuje model biznesowy. Przez lata budował silną pozycję w bancassurance, który jednak, na skutek regulacji i zmieniających się trendów rynkowych, w ostatnich latach nie rozwija się już tak dynamicznie jak kiedyś.

W 2016 r. za pośrednictwem brokerów zakłady ubezpieczeniowe zebrały 7,6 mld zł składek — wynika z danych Komisji Nadzoru Finansowego (KNF). To o 5,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Według statystyk, około 90 proc. obszarów, w których ryzyko może przejąć ubezpieczyciel, jest nadal do zagospodarowania.

— Naszym celem na najbliższe miesiące jest zwiększenie rozpoznawalności Europy na rynku brokerskim. Chcemy stać się ubezpieczycielem, który będzie przez brokerów postrzegany jako naturalny partner do współpracy w obszarze pomysłów dotyczących nowych kierunków rozwoju — mówi Magdalena Marciniak.

 

OKIEM BRANŻY

Jesteśmy otwarci na współpracę

ALEXANDER KONOPKA, prezes Willis Towers Watson

Broker, który jest łącznikiem pomiędzy zakładem ubezpieczeniowym a klientami (firmą), bardzo dużo wie o ich potrzebach. Już na etapie analizy ryzyka widzimy luki, które można uzupełnić poprzez rozszerzenie ochrony. Odkrywamy nowe obszary, które należałoby ochraniać, bardzo często wcześniej niż ubezpieczyciele. Współpracujemy z zakładami ubezpieczeniowymi w zakresie tworzenia oferty produktowej. Pojawiają się wyzwania — jak nowe technologie, np. samochody autonomiczne, zaawansowane rozwiązania IT czy drony. Duży potencjał współpracy z ubezpieczycielami i tworzenia specjalnej oferty widzimy w kontekście start-upów. Środowisko brokerskie jest gotowe na współpracę ze wszystkimi ubezpieczycielami, którzy są elastyczni i otwarci na innowacje. Decydując się na współpracę z danym ubezpieczycielem, zwracamy uwagę na wiele aspektów. Bardzo ważna jest dla nas m.in. specjalizacja produktowa. Nie zawsze koncentrujemy się na dużych graczach.

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Europa liczy na brokerów