Zaledwie 38 proc. europejskich małych i średnich przedsiębiorstw sprzedaje produkty albo świadczy usługi również poza granicami swojego kraju, a tylko 24 proc. wychyla nos poza Europę — wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie FedEx Express przez Harris Intractive na próbie 2 tys. małych i średnich firm z Francji, Hiszpanii, Niemiec i Włoch w marcu tego roku. Przy tym tylko niewielka część małych i średnich firm wysyła towary do krajów europejskich częściej niż 20 razy w miesiącu. Dostawy poza Europę są rzadsze, ale ich średnia wartość jest wyższa. Ponadto tylko 50 proc. badanych małych i średnich firm przewiduje, że będzie eksportować za 5 lat, a 55 proc. uważa, że to się może udać, ale w perspektywie 10 lat. Najwięcej firm aktywnych na rynku międzynarodowym jest w Hiszpanii (47 proc.) i we Włoszech (41 proc.). We Francji działa międzynarodowo 32 proc. MSP, a w Niemczech 31 proc. takich przedsiębiorstw. Większość MSP zgadza się, że wzrost przychodów jest bardziej prawdopodobny w przypadku działalności międzynarodowejniż krajowej. Brak działalności eksportowej tłumaczą istnieniem barier utrudniających wyjście za granicę oraz brakiem pewności siebie (88 proc.). Obecni eksporterzy wskazują, że główne przeszkody w działalności eksportowej, ograniczające wzrost firmy, to problemy z płatnościami oraz brak przedstawiciela na lokalnym rynku. © Ⓟ
24 proc. Tyle małych i średnich firm z Francji, Hiszpanii, Niemiec i Włoch eksportuje poza Europę.