Exorigo-Upos łączy online i offline

Anna DeptułaAnna Deptuła
opublikowano: 2021-02-07 20:00

Pandemia czy nie, handel się kręci. Spółka Exorigo-Upos chce to wykorzystać i wejść na nowe rynki.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak strategię i plany rozwoju ma ExorigoUpos
  • Jak pandemia wpłynęła na jej kondycję
  • Jakie są trendy technologiczne w sektorze handlu

Technologiczna spółka Exorigo-Upos od stycznia tego roku ma nowego prezesa, Grzegorza Rogalińskiego, który m. in. przez 10 lat kierował polskim SAP. Zaczyna kierowanie spółką po udanym dla niej 2020 r. i zamierza ją wyprowadzić na szersze wody.

– Pandemia kolosalnie zmieniła dynamikę naszej spółki. Rok 2020 był zdecydowanie lepszy pod względem wyników od poprzedniego roku - mówi Grzegorz Rogaliński.

Firma zajmuje się m.in. outsourcingiem IT i rozwiązaniami dla handlu detalicznego. W 2019 r. dzięki połączeniu spółek Exorigo-Upos SA i Exorigo-Upos sp. z o.o. jej obroty wzrosły rok do roku o 7,6 proc. i wyniosły nieco ponad 142 mln zł.

Omni-konsumenci

Internautów w Polsce jest ponad 28 mln, 73 proc. z nich kupuje online. Z badań Gemiusa wynika, że korzystają przy tym z różnych urządzeń. Zaczynają przeglądanie np. na smartfonie, a kończą zamówienie na laptopie. To konsumencki multichanelling, praktykuje go 51 proc. z kupujących online. 92 proc. najmłodszych badanych to pokolenie „mobile only”. Starsi wybierają sklepy stacjonarne. Popularne jest także zamawianie online z odbiorem osobistym w sklepach marki czy zwroty zamówionych w internecie towarów w sklepach stacjonarnych. Aż 71 proc. badanych porównuje ceny. Te trendy bierze pod uwagę Exorigo-Upos.

- Dziś w kontekście handlu detalicznego klienta należy postrzegać w kategoriach omnichannelowych (wielokanałowych) i wykorzystać synergię dostępnych kanałów sprzedaży, by do niego dotrzeć. Mamy szereg rozwiązań, które wspierają detalistów w tym procesie – mówi Grzegorz Rogaliński.

Omnichannel - ważny element strategii firmy
Anna Szmeja
Prezes Retail Institute

Omnichannel to bardzo ważny element strategii rozwoju firm zajmujących się sprzedażą detaliczną. Obok sklepów stacjonarnych, sprzedaż w internecie stała się dla wielu podmiotów nie tylko warunkiem rozwoju, ale wyższą koniecznością. I nie jedynie z powodu pandemii. Jak pokazują dane Retail Institute, w Polsce z nielicznymi wyjątkami udział sprzedaży online w wynikach spółek stale rośnie, ale nadal stanowi ok. 15 proc. W krajach Europy Zachodniej jest to ok. 20-25 proc. udziału. Kluczem do sukcesu firm jest umiejętność połączenia kanałów sprzedaży i uzyskanie efektu zintegrowanego procesu. Zarówno sprzedaż online, jak i offline, musi odzwierciedlać wszystkie atrybuty i wartości marki. Klienta nie interesuje przebieg procesów wewnątrz firm i problemy operacyjne. Chce znaleźć to czego szuka: szybko otrzymać wystarczający zasób wiedzy do podjęcia decyzji zakupowej, przejść przez bezpieczny proces zakupu i otrzymać produkt zgodny z zamówieniem maksymalnie do 3 dni.

Jednym z najnowszych takich rozwiązań jest NetTickIT. Pobiera informacje o produktach ze wszystkich dostępnych źródeł i publikuje je w różnych lokalizacjach, których potrzebuje detalista.

- Gwarantuje klientom dostęp do prawidłowej i aktualnej ceny. Proces etykietowania w sklepie jest dzięki temu rozwiązaniu kilkukrotnie bardziej wydajny. NetTickIT umożliwia też za pomocą kodów QR dostęp do treści online, może łączyć się z systemem promocyjnym i lojalnościowym, to zaś zwiększa prawdopodobieństwo, że klienci otrzymają wszystkie informacje potrzebne do podjęcia decyzji o zakupie w sklepie – podkreśla prezes spółki.

Handlowe płatności

Według raportu NBP, transakcje bezgotówkowe w I kwartale 2020 r. stanowiły 90,9 proc. łącznej liczby wszystkich transakcji kartami (pozostałe 9,1 proc. to wypłaty z bankomatów, w kasach banków lub cashback).

- Niezależnie od rosnącej popularności e-commerce, dla polskiej branży retail najważniejsza jest sprzedaż w sklepach stacjonarnych. Liczba płatności kartami rośnie, zwłaszcza teraz w okresie pandemii, kluczowe więc stało się bezpieczeństwo transakcji – mówi Grzegorz Rogaliński.

Exorigo-Upos chwali się, że jako pierwsza polska firma uzyskała certyfikat PCI P2PE (Point-To-Point Encryption).

- Dla naszych klientów oznacza to możliwość skorzystania z rozwiązań, które gwarantują bezpieczeństwo do 500 tys. transakcji kartami płatniczymi na godzinę w całej sieci retailera i możliwość skorzystania z większej ilości acquirerów (centrum rozliczeniowo/autoryzacyjne - red.) – w razie awarii u jednego, można szybko przepiąć się na drugi, co eliminuje kosztowne dla dużych sieci przestoje – zaznacza Grzegorz Rogaliński.

Kompleksowy outsourcing

Exorigo-Upos ma główną siedzibę w Warszawie, oddziały w kraju i za granicą – w Wielkiej Brytanii, Słowacji, Rumunii, Czechach, na Ukrainie. Nie ogranicza się jednak do działalności na tych rynkach - nowy klient spółki jest z Australii.

- Rozwiązania programowe np. dla sprzedaży wielokanałowej przechowujemy w chmurze. Nasze centra obliczeniowe są w Polsce, w Warszawie i na Śląsku – mówi prezes spółki.

Klientami Exorigo-Upos są m. in. marki obuwnicze, sieci super- i hipermarketów, podmioty z branży kosmetycznej, odzieżowej, wystroju wnętrz, motoryzacyjnej, artykułów dla dzieci, a także sklepy typu convenience, stacje benzynowe i wiele innych. Firma zajmuje się outsourcingiem IT dla dużych sieci detalicznych, rozwiązaniami do zarządzania infrastrukturą w dużych i rozproszonych organizacjach, konserwacją instalacji.

Praca bez ustanku
Praca bez ustanku
– Oprócz oprogramowania dostarczamy kompleksowy serwis naszych urządzeń i procesów przez całą dobę. Zatrudniamy przy tym obecnie 400 osób – mówi Grzegorz Rogaliński, prezes Exorigo Upos.
Tomasz Pikula

Spółka chce zainteresować swoimi rozwiązaniami globalne sieci handlowe i ich oddziały poza Polską.

- Nasza przewaga polega na tym, że możemy szybko działać. Decyzje w globalnych firmach są podejmowane kwartałami, u nas w tygodniach – mówi prezes Exorigo-Upos.

Np. w ubiegłym roku spółka w ciągu trzech tygodni stworzyła platformę online i rozwiązanie click and collect dla chorwackiej sieci sklepów spożywczych Studenac.