Fachowcy są wciąż potrzebni

Dorota Czerwińska
30-11-2009, 00:00

Przy takim tempie rozwoju niedługo możemy potrzebować wsparcia kadr z zagranicy, zwłaszcza spoza Unii Europejskiej.

Mamy najwięcej specjalistów BPO w Europie

Przy takim tempie rozwoju niedługo możemy potrzebować wsparcia kadr z zagranicy, zwłaszcza spoza Unii Europejskiej.

"Puls Biznesu": Jakich specjalistów i z jakimi kompetencjami szuka lub wkrótce będzie potrzebowała branża outsourcingowa?

Krystian Bestry dyrektor zarządzający Infosys BPO Poland, członek zarządu Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL):

Ta branża w Polsce intensywnie się rozwija. Dotyczy to nie tylko większej liczby kontraktów, ale także zaawansowania usług. Wiele firm branży BPO (Business Process Outsourcing) zaczynało od prostych usług, a dziś oferuje działania o dużym znaczeniu biznesowym dla klientów. Rozwój branży powoduje, że rośnie zapotrzebowanie na specjalistów o coraz większej wiedzy i doświadczeniu. Oczywiście, wciąż szuka się kadr do prostych usług, jak ochrona czy obsługa produkcji, ale coraz częściej firmy outsourcingowe zabiegają o osoby z wysokimi kwalifikacjami. W Łodzi zatrudniamy 900 osób, z których 75 proc. ma wyższe wykształcenie, a co dziesiąta skończyła studia MBA lub podyplomowe, ma certyfikat ACCA lub wyższy stopień naukowy. Nasi pracownicy świadczą usługi w 11 językach. Firmy outsourcingowe szukają pracowników o specyficznych cechach, m.in. wiedzy z danej dziedziny, elastyczności, wysokiej efektywności, umiejętności pracy w zespole, mocnym nastawieniu na realizację celu, chęci stałego rozwoju i dokształcania się i wreszcie znajomości języków obcych, zwłaszcza innych niż angielski. Ważna jest także otwartość, inicjatywa i zaangażowanie, bo praca w outsourcingu często wiąże się z koniecznością wyjazdów zagranicznych związanych z przejęciem wiedzy i zadań operacyjnych od pracowników klientów.

Jak duże jest zapotrzebowanie na pracowników i jakie może być w najbliższych latach?

Szacuje się, że w dużych centrach usług wspólnych pracuje około 45 tys. osób, a do 2010 roku ma ich być 70 tysięcy. Ile ich przybędzie w mniejszych firmach outsourcingowych, trudno dokładnie ocenić, ale według danych z raportu Technology Partners Research do 2010 roku światowy rynek usług BPO wzrośnie o 24 proc. Oznacza to, że branża outsourcingowa będzie jedną z najszybciej się rozwijających gałęzi światowej gospodarki i do wzrostu będzie potrzebowała dużej liczby nowych pracowników.

Polscy specjaliści w zakresie BPO już są najliczniejsi w Europie, a rynek wciąż ma ogromny potencjał. W ostatnich kilkunastu miesiącach pod względem liczby zatrudnionych w tym sektorze wyprzedziliśmy Czechy, a jakiś czas temu Węgry. Przy takim tempie rozwoju niedługo możemy potrzebować wsparcia kadr z zagranicy, zwłaszcza spoza Unii Europejskiej. Często bywa, że przy podejmowaniu współpracy outsourcingowej usługodawca przejmuje część pracowników klienta. Dzięki temu zyskuje doświadczone kadry, uzupełnia je o ekspertów. Takich sytuacji może być w przyszłości coraz więcej.

Polskie firmy outsourcingowe są konkurencyjne w stosunku tych z innych krajów. Ile w tym zasługi cen, a ile jakości kadry?

Polskie usługi outsourcingowe mają dobrą opinię w całej Unii Europejskiej. Powodów jest wiele. Szczególnie ważna jest jakość usług. Polskie firmy są rzetelne, szybkie, mają duże doświadczenie. Ich rozwój wynika m.in. z dostępu do dużej grupy wykształconych absolwentów szkół wyższych, zwłaszcza ekonomii i administracji, a także kadry zarządzającej średniego szczebla. Ale atrakcyjność cenowa też jest ważnym atutem polskich usług outsourcingowych. Dla przykładu: łódzka firma Target BPO ogłosiła właśnie plany inwestowania w Danii. Profesjonalne usługi księgowe w tym kraju są około czterech razy droższe niż w Polsce.

Dorota Czerwińska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Fachowcy są wciąż potrzebni