Fagor to nie ostatnie słowo Amiki

opublikowano: 14-10-2019, 22:00

Wielkopolski producent AGD kupił we wrześniu prawa do hiszpańskiej marki Fagor, ale myśli o dalszych przejęciach.

Polska Amica dokonywała kolejnych przejęć przeciętnie co dwa lata.

Dwie premie
Dwie premie
Amika, kierowana przez Jacka Rutkowskiego, akcjonariuszom wypłaci dywidendę, a pracownikom - premie.
Fot. WM

— Myślę, że podobnie może być w przyszłości — mówi Michał Rakowski, członek zarządu i dyrektor finansowy wielkopolskiego producenta AGD.

Według niego spółka ma już teraz potencjał finansowy do akwizycji. Stosunek długu netto do wyniku EBITDA to tylko 1,4, podczas gdy zarząd za bezpieczny uznaje poziom 2. Na początku września Amica rozszerzyła portfolio o markę Fagor. Umowa licencyjna daje polskiemu przedsiębiorstwu prawo do korzystania z niej przez najbliższe 30 lat. Amica chce pod tym logo sprzedawać przede wszystkim sprzęt grzejny, ale w ofercie będzie cały asortyment AGD dostępny w Grupie. Amica będzie nadal wykorzystywać do zdobywania tamtejszych rynków swoją hiszpańską spółkę córkę.

— Na dojrzałych rynkach, a takimi są rynki na Półwyspie Iberyjskim, nie można wejść z nową marką bez dużego wsparcia marketingowego — wyjaśnia Michał Rakowski z zarządu firmy.

Będzie ona na tych rynkach nadal działać w segmencie ekonomicznym pod marką Amica, natomiast Fagor będzie plasowany na wyższych półkach. Sprzęt grzejny sprzedawany pod tą marką będzie produkowany we Wronkach, a portfolio uzupełniane o urządzenia zamawiane u dostawców Amiki. Fagor przez ostanie dwa lata nie był obecny w sprzedaży na tamtejszym rynku w segmencie dużego AGD. Ale mimo to, zdaniem menedżera, jest wciąż dobrze kojarzony przez klientów. Kilkanaście lat temu miał nawet ponad 10-procentowy udział w hiszpańskim rynku. Michał Rakowski nie chce jednak prognozować, kiedy Amica mogłaby osiągnąć zbliżony poziom.

Cały hiszpański rynek dużego AGD wart jest około 1,4 mld EUR. W ramach aktualizacji strategii HIT23 rynki, na których Amica chce poprawić wyniki sprzedaży, to poza Hiszpanią i Portugalią przede wszystkim Francja i Wielka Brytania, a wejść chce do krajów Beneluksu oraz do Włoch. Obecne moce produkcyjne w fabryce we Wronkach to około 6,5 tys. sztuk dużego AGD dziennie. Amica chce jednak zwiększyć te zdolności i już podjęła kroki w tym kierunku. Celem jest osiągnięcie poziomu około 8 tys. sztuk, co miałoby nastąpić najpóźniej w 2023 r. Zgodnie z niedawną decyzją Komisji Europejskiej od 2021 r. obowiązywać będą nowe przepisy, dzięki którym sprzęt AGD ma być trwalszy i dający się łatwiej niż teraz naprawiać. Wiceszef Amiki zapewnia, że firma jest w pełni przygotowana do wypełnienia nowych regulacji.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane