Farmaceuci unikają targów

Cegiełkowski Michał, Pochłopień Jacek
opublikowano: 1998-12-18 00:00

Farmaceuci unikają targów

Większość producentów leków interesuje tylko jedna wystawa

POTRZEBNA EDUKACJA: Mariusz Chomicki, redaktor naczelny miesięcznika „Lek w Polsce”, zauważa, że w naszym kraju mało powszechna jest wiedza na temat leków. fot. Tomasz Zieliński

Firmy farmaceutyczne niechętnie biorą udział w targach, nawet medycznych. Reprezentantów branży przyciąga tylko jedna specjalistyczna impreza organizowana w Warszawie.

Producenci leków nie biorą udziału w targach. Organizatorzy imprez medycznych podkreślają, że wystawcy z tej branży nigdy nie stanowili znaczącego procentu uczestników.

— Firmy farmaceutyczne reklamują się przede wszystkim poprzez media, organizują również specjalistyczne seminaria. Spada udział tych firm w naszej imprezie — zauważają przedstawiciele warszawskiego Biura Reklamy, organizatora targów Medica Laboratorium.

— Na naszej imprezie wystawiało swoje produkty około pięćdziesięciu firm medycznych, wśród nich było zwykle tylko kilka farmaceutycznych — mówi Maria Bratek, dyrektor biura promocji wrocławskiego Przedsiębiorstwa Hala Ludowa.

Firma zrezygnowała z organizacji Dolnośląskich Targów Medycznych Tarmed, z powodu zbyt małej liczby wystawców. Planuje jednak przygotowywanie wraz z wrocławską Akademią Medyczną specjalistycznych zjazdów, także farmaceutycznych. Nie będą to jednak targi.

— Akademia zorganizowała w tym roku kilka zjazdów, na których prezentowało swoje produkty około 60 firm medycznych — dodaje Maria Bratek.

Z kolei przedstawiciele Międzynarodowych Targów Poznańskich podkreślają, że firmy farmaceutyczne biorą udział w zasadzie tylko w jednej specjalistycznej imprezie, Lek w Polsce, organizowanej w Warszawie

Tylko stolica

Międzynarodowe Targi Farmaceutyczne Lek w Polsce organizuje redakcja miesięcznika o takim samym tytule. W tym roku na 150 stoiskach zaprezentowano około 10 tys. leków. Połowę wystawców stanowiły firmy zagraniczne. Po raz pierwszy targi Lek w Polsce zostały zorganizowane 10 lat temu. Był to dobry moment na wprowadzenie takiej imprezy. W tym okresie udzielono koncesji tysiącom prywatnych aptek, a na rynku pojawiło się wielu producentów krajowych i zagranicznych.

— Minęły czasy organizowania targów tylko i wyłącznie pod kątem handlowym. Obecnie naszym celem jest zapewnienie bezpośredniego kontaktu z lekami, ułatwienie dostępu do fachowej informacji — zauważa Mariusz Chomicki, redaktor naczelny miesięcznika „Lek w Polsce”.

W imprezie biorą udział producenci leków, aptekarze, hurtownicy, także wydawnictwa lekarskie, wytwórcy kosmetyków i preparatów ziołowych. Według informacji organizatorów, liczba wystawców od kilku lat utrzymuje się na tym samym poziomie. Najbliższe imprezy będą organizowane tematycznie. Motywem przewodnim najbliższych targów będą leki dla mężczyzn, kolejnych — medykamenty dla kobiet, a potem dla dzieci.

Zdrowe zioła

W Polsce organizuje się również targi zielarskie, m.in. w Poznaniu, Lublinie i w Lesznie. Producenci leków nie stanowią jednak na nich liczącej się grupy, zwykle jest ich około 30 proc. Tak właśnie dzieje się na Lubelskich Targach Zielarskich Herbarium.

Michał Cegiełkowski JP