Fiat wrzuca wyższy bieg w Tychach

opublikowano: 29-12-2020, 16:33

Włoski koncern motoryzacyjny kosztem 755 mln zł uruchamia w Polsce produkcję trzech nowych modeli. Pierwsze zjadą z taśm za niespełna dwa lata.

Koncern FCA zapowiada rozbudowę fabryki w Tychach i uruchomienie produkcji trzech nowych modeli samochodów marek: Jeep, Fiat i Alfa Romeo. Dla inwestycji zapewnił sobie wsparcie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE) - ulgę w podatku dochodowym od osób prawnych. Włosi zadeklarowali nakłady o wartości 170 mln EUR (755 mln zł). Wicepremier Jarosław Gowin poinformował co prawda na Twitterze, że „inwestycja w Tychach warta 2 mld EUR to dowód zaufania rynków do Polski”. Wkrótce jednak poprawił tę wartość na 755 mln zł. Pojawiły się pytania o rządowe wsparcie.

Prezent na rocznicę
Prezent na rocznicę
Sławomir Bekier i Tomasz Gębka, członkowie zarządu FCA Poland, oraz Janusz Michałek, prezes KSSE, ogłosili nowe plany inwestycyjne w 100-lecie obecności marki Fiat w Polsce. 2 lutego 1920 r. została podpisana umowa, na mocy której w Warszawie powstała spółka akcyjna Polski Fiat.
Ireneusz KAZMIERCZAK

Bez grantu

– Zadeklarowana kwota jest zobowiązaniem inwestycyjnym firmy. Podstawą do pomocy publicznej są natomiast wydatki nieprzekraczające 100 mln EUR, czyli poziomu, który nie wymaga notyfikacji w Komisji Europejskiej – mówi Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), która wydała decyzję o wsparciu, umożliwiającą zwolnienia podatkowe.

Spółka nie ubiegała się o grant rządowy w ramach programu wspierania inwestycji o kluczowym znaczeniu dla gospodarki.

- W toku rozmów i analiz inwestor zdecydował się na tym etapie wykorzystać możliwość zwolnienia z podatku CIT w ramach Polskiej Strefy Inwestycji – mówi Marcin Fabianowicz z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która rozmowy na temat projektu prowadzi z firmą od półtora roku.

Spółki z grupy Fiata już korzystają ze zwolnień podatkowych w KSSE. W 2000 r. firma FCA Powertrain Poland otrzymała zezwolenie w związku z inwestycją w fabrykę silników, wartą 410 mln zł, i stworzeniem 650 miejsc pracy. FCA Services Polska w Bielsku-Białej, która zajmuje się usługami księgowymi, dostała zezwolenia w latach 2005 i 2013 r. Zadeklarowała zatrudnienie łącznie 160 pracowników.

Trzy nowości

Fabryka w Tychach należy do najlepiej ocenianych zakładów w całym koncernie FCA.

– W naszej grupie jest wiele fabryk w Europie, obu Amerykach i Azji, gwarantujących najwyższą jakość i wydajność. Tym bardziej doceniamy zaufanie okazane właśnie nam - mówi Tomasz Gębka, dyrektor tyskiej fabryki i członek zarządu FCA

Henryka Bochniarz, członek rady nadzorczej FCA Poland, podkreśla, że koncern to nie tylko jeden z największych producentów samochodów osobowych w Polsce, lecz także jeden z najważniejszych w kraju inwestorów zagranicznych w branży przemysłowej.

- W skład grupy wchodzi 13 polskich spółek, które zatrudniają 6,4 tys. osób. W ubiegłym roku aż 74 proc. ich produkcji, o wartości ponad 12,4 mld zł, znalazło odbiorców poza granicami kraju - mówi Henryka Bochniarz.

Co wiadomo o autach, które będą produkowane w Polsce? Będą oparte na tej samej platformie, na której budowane są modele koncernu PSA (np. Opel Mokka). Mamy więc do czynienia z segmentem B-SUV. Z polskich fabryk wyjadą zupełnie nowe modele Jeepa (mniejszy brat modelu renegade), Alfy Romeo (mniejszy odpowiednik tonale) oraz Fiata (nowa pięciodrzwiowa 500-tka). Wykorzystanie francuskiej platformy to rezultat współpracy obu grup producentów, które w przyszłym roku sfinalizują proces połączenia w jeden koncern (Stellantis). Wiadomo też, że nowe modele będą produkowane z napędem hybrydowym typu plug-in oraz czysto elektrycznym.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Obecnie w tyskich zakładach trwają przygotowania do uruchomienia produkcji. W maju 2021 r. wyłączona zostanie jedna linia, by można było przygotować ją pod nowe modele. Na drugiej kontynuowana będzie produkcja dotychczasowych: fiata 500, abartha i lancii ypsilon. Produkcja nowych modeli będzie uruchamiana etapami: Jeep, Fiat i na końcu Alfa Romeo. Pierwsze auta zjadą z taśmy w drugiej połowie 2022 r.

- Zapowiedziane inwestycje są wypełnieniem obietnicy wzmocnienia działalności w Polsce, złożonej przez FCA dwa lata temu podczas prezentacji naszego biznesplanu – mówi Pietro Gorlier, dyrektor operacyjny FCA na region EMEA.

Prezes Alfredo Leggero podkreśla, że Polska zawsze miała dla koncernu strategiczne znaczenie.

– FCA Poland produkuje i będzie produkować samochody z wysokim udziałem podzespołów wytwarzanych lokalnie, które śmiało mogą być określane mianem „made in Poland” – zapewnia Alfredo Leggero.

ramka
Zakład w Tychach
Fabryka FCA Poland (Tychy) jest jednym z największych zakładów produkcyjnych koncernu. Zajmuje powierzchnię 2,4 mln mkw., zatrudnia około 2,5 tys. osób, a na jej terenie znajdują się 42 firmy świadczące wewnętrzne usługi. W 2020 r. na wyniki produkcyjne tyskiej fabryki mocno wpłynęła pandemia. Zakład nie pracował przez prawie trzy miesiące, czyli dłużej niż polskie fabryki innych koncernów. Powodem był brak zamówień z Włoch, czyli głównego rynku, na który trafiają auta z Tychów. W marcu sprzedaż samochodów we Włoszech spadła o 85 proc., w kwietniu o 97,6 proc., a w maju o 49,6 proc. W rezultacie tegoroczna produkcja wyniesie w granicach 150 tys. aut. Dla porównania w 2019 r. z taśm zjechało 263,2 tys. samochodów.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane