FEDERAL EXPRESS WYBRAŁ STOLICĘ

Brycki Grzegorz
opublikowano: 1999-02-24 00:00

FEDERAL EXPRESS WYBRAŁ STOLICĘ

Warszawska firma kurierska może już używać znaku towarowego FDX

KURS NA ZBLIŻENIE: Stolica, kierowana przez Jana Tkaczowa, wchodzi w związek z FDX, który może zakończyć się pełnym przejęciem polskiej firmy. fot. ARC

Firma kurierska Messenger Service Stolica podpisała umowę o używaniu znaku towarowego z amerykańską Federal Express. Może to oznaczać wstęp do przejęcia polskiej spółki.

Umowę, tzw. trademark agreement, między Federal Express (FDX) a Messenger Service Stolica podpisano dwa tygodnie temu. Zgodnie z nią, Stolica będzie mogła wykorzystywać znak towarowy amerykańskiej firmy. Nastąpi to prawdopodobnie już 1 marca. Tego dnia ruszy też w Warszawie tworzone właśnie wspólne biuro handlowe obu firm.

— Klienci w Polsce, mający kontakty międzynarodowe, bardzo dobrze znają FDX. Dotychczas często nie wiedzieli jednak, gdzie się udać, aby skorzystać z usług tej firmy — twierdzi Jan Tkaczow, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu i zarazem współwłaściciel Stolicy.

— To FDX zaproponował nam współpracę, a nie na odwrót — dodaje z dumą Jan Tkaczow.

Kurier to także doradca

Znaku FDX będzie początkowo używać kilkudziesięciu kurierów Stolicy. Dyrekcja firmy wymaga od nich m.in. znajomości niektórych procedur celnych.

— Kurier pracujący dla FDX nie może być tylko zwykłym doręczycielem. Klienci pytają go często o konkretne sprawy, np. kwestie celne — podkreśla Mirosław Gral, dyrektor ds. współpracy z zagranicą.

Zdaniem Mirosława Grala, Amerykanie długo przyglądali się polskiej firmie, zanim zdecydowali się na podpisanie umowy.

— FDX docenił naszą strukturę logistyczną — mówi dyrektor Gral.

MS Stolica — powstała w lutym 1993 r. z inicjatywy trzech studentów medycyny — współpracuje z FDX już od półtora roku. Dotychczas odbierała przesyłki FDX przywożone z Frankfurtu nad Menem i dostarczała je do klientów w Polsce. Zajmuje się również eksportem przesyłek z Polski do ponad 200 państw.

— Według naszych wewnętrznych ocen mamy 20-30 proc. udziałów w polskim rynku paczek, przesyłek, listów i przewozów ekspresowych — ocenia Jan Tkaczow.

Obroty mają wzrosnąć

Dyrektor Tkaczow liczy, że dzięki trademark agreement zwiększą się obroty Stolicy. Firma zatrudniająca 900 kurierów przewozi teraz w kraju 10 tys. przesyłek dziennie. Niewielką część stanowią przesyłki międzynarodowe, jednak każdego miesiąca obroty te wzrastają.

— Już teraz zarabiamy na współpracy z FDX — dodaje Jan Tkaczow, który nie wyklucza, że Stolica w przyszłości nawiąże ściślejszą współpracę z FDX.

FEDERAL EXPRESS

Jedna z największych firm kurierskich świata, powstała na początku lat 70. Jej założyciel — Frederick Smith, weteran wojny wietnamskiej, powiedział w wywiadzie dla „FortuneŐŐ:

„— Chciałem w końcu zrobić coś produktywnego, po tym, jak wysadziłem w powietrze zbyt wiele rzeczy”.

Federal Express dysponuje dziś 624 samolotami i ponad 37 tys. samochodów. Amerykańska firma jest obecna w 211 państwach. Zatrudnia 145 tys. osób, w tym 42,5 tys. kurierów. Każdego dnia dostarczają oni i odbierają 3,1 mln przesyłek.

Grzegorz Brycki