Feniksy z logo PolRegio ruszają w Polskę

Bartłomiej MayerBartłomiej Mayer
opublikowano: 2017-06-26 22:00
zaktualizowano: 2017-06-26 19:09

Jeszcze w tym miesiącu pierwsze zmodernizowane pociągi Feniks 57 wyjadą na tory w barwach PolRegio.

Feniks 57 to zmodernizowane elektryczne pociągi — nazywane fachowo zespołami trakcyjnymi — znane wcześniej jako EN57. Ich właścicielem jest spółka Polski Tabor Szynowy (PTS, dawniej FPW Invest), która należy do Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP). Również zakłady H. Cegielski — Fabryka Pojazdów Szynowych, które przebudowały i unowocześniły kolejowe składy, są kontrolowane przez ARP. Zmodernizowane pociągi będą teraz przekazane do użytku Przewozom Regionalnym, czyli kolejnej firmie ze stajni ARP. Dzisiaj ma być podpisane porozumienie w tej sprawie. Jeszcze w tym miesiącu pierwsze feniksy 57 — już z logo PolRegio, czyli pod marką konsumencką Przewozów Regionalnych — ruszą na polskie tory. Na razie funkcjonować będą jako egzemplarze testowe, choć wszelkie potrzebne dopuszczenia, które pozwolą na wprowadzenie na tory, mają już od listopada zeszłego roku. Przez kilka najbliższych miesięcy pasażerowie PolRegio będą mogli ocenić funkcjonalność i wygodę feniksów 57.

FENIKS 57 — POCIĄG Z TRADYCJĄ: Korzenie zespołu trakcyjnego N57 sięgają lat 60. ubiegłego wieku. Po modernizacji jest to jednak owoczesny i zaawansowany technologicznie pociąg.
Fot. ARC

Jednak na odbiorców czekają już kolejne unowocześnione składy kolejowe tego typu. Jest ich obecnie 20. To te same pociągi EN57, które dwa lata temu PTS kupił od Przewozów Regionalnych, a następnie przekazał do Poznania, by zostały unowocześnione. Teraz są wyposażone m.in. w zintegrowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację oraz monitoring przestrzeni, zapewniają też komfortowe warunki przejazdu dla osób niepełnosprawnych.

— To początek rozwoju zakładów Cegielskiego, a zmodernizowane w Poznaniu nowoczesne składy już wkrótce będą jeździć nie tylko w Wielkopolsce, ale również w pozostałych regionach kraju. Zależy nam ogromnie, by legendarna marka Cegielskiego była na nowo kojarzona z nowoczesnym i sprawnym przedsiębiorstwem — mówi Marcin Chludziński, prezes ARP. Jego zdaniem, agencja wspiera tego typu procesy restrukturyzacyjne. Działania te wpisują się także w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która zakłada rozwój przemysłu kolejowego. — Zależy nam, żeby szybko i efektywnie poprawiać kondycję polskich przedsiębiorstw, bo takie działania służą dynamice rozwoju całej gospodarki — zapewnia szef ARP.