FIAT jedzie poza Europę
W marcu FIAT rozpocznie produkcję modeli Palio w RPA. Włosi zamierzają otworzyć także fabrykę w Tajlandii i uczestniczyć w prywatyzacji irańskiego Pars Khoro.
FIAT rozpocznie w tym miesiącu produkcję samochodów Palio w Rosslyn, niedaleko Pretorii. Grupa zainwestowała w nową fabrykę 1,3 mld USD (5,4 mld zł). Już w 2001 roku produkcja aut FIAT-a w RPA ma przynosić zyski. Włosi spodziewają się, że ich roczna sprzedaż w tym kraju osiągnie 3 mld USD (12,5 mld zł). Palio mają być eksportowane na rynki sąsiednich państw.
FIAT w ostatnich miesiącach zadziwia rynek swoją aktywnością. Wiadomość o jego nowej fabryce w RPA pojawiła się wraz z pogłoskami o zainteresowaniu Włochów prywatyzacją irańskiego producenta aut Pars Khodro. FIAT zaproponował kupno 20 proc. udziałów spółki, jednak Irańczycy chcą, by zagraniczny inwestor przejął przynajmniej 85 proc. Irańskim rynkiem interesuje się także Volkswagen, który chce tam składać modele Skody.
W ubiegłym roku FIAT otworzył nowe fabryki w Rosji i Chinach.
— Negocjujemy umowę o montażu samochodów Alfa Romeo w Tajlandii, które moglibyśmy eksportować na rynki sąsiednich krajów — mówi Pietro Sighicelli, dyrektor działu rozwoju międzynarodowego w Fiacie.
Przedstawiciele koncernu przekonują, że FIAT jest jedynym, który rozwija na tak wielką skalę produkcję pięciu głównych modeli aut na całym świecie. Włoska grupa szuka przede wszystkim możliwości ekspansji poza Europą. Wynika to z faktu, że państwa rozwijające się mają o wiele tańszą siłę roboczą, energię i surowce. W dodatku popyt na auta rośnie w nich najszybciej. Strategia wchodzenia na te rynki nie zawsze jednak przynosi zyski. Czasami trzeba na nie długo czekać, o czym przekonał się FIAT w Brazylii. Jego produkcja w Argentynie przynosi straty. Włosi są jednak dobrej myśli. Zyski FIAT Auto — oddziału odpowiedzialnego za połowę sprzedaży całej grupy — wzrosły w ubiegłym roku do 197 mln EUR (792 mln zł). W 1998 roku oddział ten przyniósł straty.