Fiat ma poślizg w Tychach

Choć pod inwestycję za 2 mld zł została poszerzona katowicka strefa, spółka na razie z tego nie skorzysta

Nie będzie wielkiej inwestycji w tyskiej fabryce Fiata — przynajmniej na razie. — Otrzymaliśmy pismo od pani Silvii Vernetti odpowiedzialnej za rozwój w grupie Fiat. Poinformowała, że koncern potrzebuje więcej czasu na przeanalizowanie wszystkich inwestycji, w tym w Polsce. Dlatego nie podejmie ostatecznej decyzji o inwestycji do końca czerwca — mówi Teresa Korycińska, zastępca dyrektora departamentu instrumentów wsparcia w Ministerstwie Gospodarki.

KOŁO ZAMACHOWE: Produkcja nowego modelu auta to dla tyskiej fabryki, która w ubiegłym roku wyprodukowała ich 295,7 tys., o ponad 15 proc. mniej niż rok wcześniej i trzykrotnie mniej niż w rekordowym 2009 r., pewne miejsca pracy na lata. Niestety, na razie decyzji nie ma. [FOT. RAFAŁ KLIMKIEWICZ — EDYTOR]
Zobacz więcej

KOŁO ZAMACHOWE: Produkcja nowego modelu auta to dla tyskiej fabryki, która w ubiegłym roku wyprodukowała ich 295,7 tys., o ponad 15 proc. mniej niż rok wcześniej i trzykrotnie mniej niż w rekordowym 2009 r., pewne miejsca pracy na lata. Niestety, na razie decyzji nie ma. [FOT. RAFAŁ KLIMKIEWICZ — EDYTOR]

Strefa czeka

Specjalnie dla Fiata w ekspresowym tempie rząd poszerzył Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną (KSSE) o zakład w Tychach. Chodziło o wdrożenie do produkcji nowego modelu samochodu osobowego z segmentu B, do tej pory niewytwarzanego przez Grupę Fiat. To miała być inwestycja za 2 mld zł, w tym 1,03 mld zł kosztów kwalifikowanych, od których liczy się dopuszczalną pomoc publiczną, 420 nowych miejsc pracy i utrzymanie ponad 3 tys. istniejących. W dniu, gdy rząd wydał komunikat o poszerzeniu KSSE, zarząd włoskiego koncernu wydał oświadczenie dotyczące inwestycji w Polsce. Wynikało z nich, że jest zbyt wcześnie, by mówić, że jakakolwiek decyzja została podjęta, a w ogłoszonej strategii nie ma informacji o planach dla konkretnych fabryk. Fiat miał odebrać zezwolenie na inwestycję w strefie przed 1 lipca, kiedy dopuszczalna pomoc publiczna zostanie obniżona z 40 do 25 proc. Potem nie od razu strefy będą wydawać zezwolenia, bo konieczne są zmiany polskich regulacji dostosowujące je do nowych przepisów w UE oraz notyfikacja programu specjalnych stref ekonomicznych.

— Zezwolenia będzie można otrzymywać od września — przewiduje Teresa Korycińska.

Jest nadzieja

Nie wiadomo, kiedy zapadną decyzje we włoskim koncernie.

— Grupa Fiat-Chrysler poinformuje w odpowiednim czasie o szczegółach planu ogłoszonego 6 maja, który przewiduje uruchomienie produkcji nowych modeli w latach 2014-18 w zakładach w regionie EMEA, w tym w Tychach. Szczegóły będą podawane do publicznej wiadomości w chwili, gdy proces uruchomienia produkcji konkretnego modelu będzie gotowy — mówi Bogusław Cieślar, rzecznik Fiat Auto Poland.

Od momentu przedstawienia planów do 2018 r. koncern nie podjął jeszcze decyzji o uruchomieniu produkcji w żadnym z zakładów w regionie.

— Grupa Fiat-Chrysler zawsze wykazywała duże zainteresowanie Polską i jej zakładami poprzez bardzo duże inwestycje idące w miliardy euro, realizowane od 1992 r. Dzięki zaangażowaniu wszystkich pracowników udało się uzyskać produkcję charakteryzującą się wysokim poziomem jakości. Złoty medal WCM (World Class Manufacturing) jest tego dowodem — podkreśla Bogusław Cieślar.

Polityka górą

Choć tyska fabryka należy od lat do najlepszych w grupie, to niekiedy polityka wygrywaz ekonomią. W 2009 r. produkcja Fiata Panda trafiła pod Neapol, a w 2012 r. Włosi postanowili produkować nowego Fiata 500L w Serbii. W ubiegłym roku Fiat zwolnił w Tychach 1,45 tys. osób i wyprodukował 295,7 tys. samochodów, czyli o połowę mniej niż w rekordowym 2009 r. Mimo to zakład miał 291,3 mln zł zysku, co jest najlepszym wynikiem w ostatnich latach. Fiat Auto Poland nie korzystał nigdy ze zwolnień podatkowych w specjalnej strefie ekonomicznej, choć robi to sporo spółek z jego grupy, m.in. Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej czy Magneti Marelli w Sosnowcu i Bielsku-Białej.

Rok motoinwestycji

Ten rok obfituje w decyzje firm motoryzacyjnych o inwestycjach w Polsce. Volkswagen buduje we Wrześni fabrykę samochodów dostawczych Crafter za 3,4 mld zł, w której zatrudni 2,3 tys. osób. GM inwestuje 1 mld zł w rozbudowę fabryki silników w Tychach, gdzie zwiększy produkcję do 200 tys. sztuk rocznie. Michelin rozbudowuje w Olsztynie zakład opon rolniczych, na co wyda 413 mln zł. W tym roku wśród 20 projektów Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych zakończonych pozytywną decyzją aż sześć było z branży motoryzacyjnej. W tym momencie agencja prowadzi 156 projektów, z których 31 dotyczy przemysłu motoryzacyjnego (więcej jest tylko z sektora usług dla biznesu).

JUŻ PISALIŚMY: „PB” z 8.05.2014 r.

Już w kwietniu wicepremier Janusz Piechociński powiedział, że Fiat będzie produkować w Tychach nowe modele aut. W maju „PB” ujawnił szczegóły planów koncernu, a rząd poszerzył pod ten projekt Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną. Kierownictwo Fiata wydało oświadczenie, z którego wynikało, że nie podjęło ostatecznej decyzji. Dziś wciąż jej nie ma.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Fiat ma poślizg w Tychach