Fiat się broni, FSO ma zadyszkę

Paweł Janas
opublikowano: 09-12-2008, 06:50

Kryzys dopadł polskie fabryki. Produkcja aut zmalała o 17 proc. In plus wyróżnia się Fiat.

Polski przemysł samochodowy ostro zahamował. W jedenastym miesiącu roku krajowe fabryki opuściło 65,6 tys. aut. Wynik podany przez firmę Samar jest niemal 17 proc. niższy niż miesiąc wcześniej i o ponad 27 proc. słabszy od osiągniętego przed rokiem. Łącznie od początku 2008 r. produkcja w Polsce wyniosła 935,9 sztuk. Nadal więc jest większa o 17,7 proc. niż po 11 miesiącach ubiegłego roku. 
- Coraz wyraźniej widać, ze polski przemysł motoryzacyjny zaczyna odczuwać skutki światowego kryzysu. Listopad wskazuje, ze w kolejnych miesiącach możemy spodziewać się kolejnych spadków produkcji. Szczególnie widoczne będzie to w 2009 r. – mówi Wojciech Drzewicki, szef Samaru.

Mimo to pobicie rocznego rekordu produkcji nie jest już zagrożone – w ubiegłym, także rekordowym roku  polskie fabryki opuściło około 870 tys. pojazdów osobowych i dostawczych. Nie wiadomo jednak, czy uda się osiągnąć prognozowany od dawna poziom 1 mln aut. Wojciech Drzewiecki ocenia, że do tego rezultatu brakuje powtórki wyniku z listopada.

W największym segmencie produkcji - aut osobowych - w listopadzie zbudowano 57,5 tys. sztuk, o 16,2 proc. mniej niż przed miesiącem i o 28,0 proc.  mniej niż rok wcześniej. Wszyscy wyprodukowali mniej aut niż w październiku. Największy spadek (21,9 proc.) zanotowała warszawska Fabryka Samochodów Osobowych (FSO).

- Natomiast w porównaniu w listopadem 2007 r. jedyną firma, która wyprodukowała więcej samochodów, jest Fiat Auto Poland. Jego produkcja jest większa o 20,7 proc. – dodaje prezes Drzewiecki.

Od stycznia polskie fabryki opuściło 815, 2 tys. aut osobowych (+17,1 proc. w stosunku do 2007 r.), z czego na Fiat przypada 427,0 tys. aut (+35,3 proc.). Pozytywne jest to, że tendencję wzrostową w skali całego roku utrzymało jeszcze dwóch producentów: Volkswagen Poznań (79,4 tys., wzrost o 14,3 proc.) oraz FSO, którego produkcja do końca listopada wyniosła 143,8 tys. sztuk i jest jeszcze o 3,1 proc. większa od ubiegłorocznej.

Więcej we wtorkowym "Pulsie Biznesu"
 

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane