Film-niespodzianka w prezencie

opublikowano: 11-02-2014, 00:00

Pomysł na biznes: Start-up Movie Prezent kręci na zamówienie profesjonalne filmy o zwykłych ludziach. Są pierwsi w Polsce, choć to niejedyny na rynku pomysł na nietypowy prezent

Wyobraź sobie, że twój ulubiony szef obchodzi 40. urodziny, właśnie awansuje albo przechodzi na emeryturę. Razem ze współpracownikami chcecie obdarować go czymś niezapomnianym, ale nie macie odwagi zamówić mu lotu awionetką, spotkania z Jeremim Clarksonem czy drogiego zegarka. Zamawiacie więc film. Inny, niż ślubny reportaż, bo oparty na scenariuszu, zabawny lub wzruszający, złożony z waszych wypowiedzi i ujęć ukrytą kamerą w miejscu pracy lub poza nim.

Zobacz więcej

FILM ZAMIAST QUADA: Trudno wymyślić oryginalny prezent dla kogoś, kto ma już wszystko. Zdaniem Magdaleny Bukowskiej, właścicielki Movie Prezent, taką osobę może zaskoczyć właśnie film, którego jest ona głównym bohaterem. [FOT. ARC]

Z taką usługą wchodzi na rynek prezentów nietypowych warszawski start-up Movie Prezent, założony przez Magdalenę Bukowską: prawniczkę, byłą dziennikarkę i ekspertkę od PR we współpracy z profesjonalnym filmowcem.

— Film jest nowoczesną, rozbudowaną formą listu. W przeciwieństwie do zdjęć w albumie pokazuje reakcje, mimikę, emocje. A film kręcony zza węgła uwiecznia zachowania, które inaczej nie przetrwają — mówi właścicielka Movie Prezent. Firma oferuje zarówno stworzenie filmu na zamówienie od zera, jak i z już istniejących, dostarczonych przez klienta materiałów. Pisze scenariusz, organizuje plan zdjęciowy, scenografię, filmowca i dźwiękowca, a potem montuje całość w gotowy obraz. Wszystko z zastrzeżeniem całkowitej prywatności zarówno zamawiających usługę, jak i bohaterów obrazu.

— Dla naszych klientów niezwykle ważna jest dyskrecja, filmy pokazują przecież najczęściej osobiste sfery życia ich bohaterów. Nie tylko więc nie udostępniamy naszych realizacji osobom trzecim, np. następnym klientom jako próbkę możliwości Movie Prezent, ale też przenosimy prawa autorskie na naszych klientów — mówi Magdalena Bukowska.

Usługa w niszy

Dotychczas firma zrealizowała 10 produkcji, wszystkie na zamówienie osób indywidualnych. Był wśród nich prezent na 40. urodziny amatora himalaistyki (film realizowano w Alpach), prezent od męża dla żony na 1. urodziny pierworodnego syna czy wzruszający obraz o zwykłej/niezwykłej kobiecie, zamówiony dla niej przez córkę i znajomych z okazji przejścia na emeryturę.

— To niezwykłe, jak ludzie się otwierają, jak powoli rozkręcają się podczas powstawania filmów, jak nagle okazuje się, że mają dużo do powiedzenia o swoim przyjacielu, bracie, rodzicu czy szefie — zauważa Magdalena Bukowska.

Większość produkcji powstaje w krótkim czasie — do 3 tygodni, bo klienci zwykle dopiero w ostatniej chwili docierają do informacji o istnieniu takich usług. W dotarciu do nich ma pomóc współpraca z portalem KatalogMarzeń.pl, pośredniczącym w zamawianiu nietypowych prezentów opartych na przeżyciach.

— To pierwsza firma w Polsce oferująca tego typu usługę, na pewno zapełniają jakąś niszę — przyznaje Joanna Borucka z Katalogu Marzeń. Jej zdaniem, oferta może cieszyć się popularnością, choć raczej nie tak wielką, jaką mają dziś pozycje z top listy portalu: przelot paralotnią, szybowcem albo off road.

— Badania naszych klientów pokazały, że najczęściej są skłonni wydać na prezent do 200 zł. Z usług Movie Prezent, [wyceniającego swoje produkty w przedziale od 4 tys. zł — przyp.red.] będą więc korzystać raczej osoby dobrze sytuowane, szacuję zatem, że będzie to góra kilka zamówień na rok — mówi Joanna Borucka.

Na wyższej półce

Zgadza się z tą opinią sama właścicielka filmowego start-upu, która celowo plasuje swoje usługi na najwyższej półce cenowej. — Osobisty film to pomysł na prezent dla osób, które mają już wszystko albo na wszystko już mogą sobie pozwolić, więc zaskoczenie ich czymkolwiek jest znacznie trudniejsze — argumentuje Magdalena Bukowska.

Zaznacza, że mimo to z usług Movie Prezent korzystały też osoby mniej zamożne, bo udało im się zebrać tak dużą grupę współtwórców podarunku, że jego koszt od osoby znacznie się zmniejszył.

Rynek usług prezentów nietypowych jest w Polsce dużo młodszy niż na świecie. Na pomysł firmy sprzedającej vouchery na „przeżycia” wpadła już w 1989 r. Brytyjka Rachel Elnaugh, założycielka późniejszego pionierskiego w tej branży portalu Red Letter Days. W Polsce idea ofiarowywania niematerialnych prezentów rozkwitła około roku 2007, wraz z pojawieniem się portalu WyjątkowyPrezent.pl. Bardzo szybko jego pomysł na biznes zaczęły realizować następne, m.in. wspominany KatalogMarzeń.pl, Prezentokracja.

— Naszymi partnerami są zwykle małe rodzinne firmy, o ścisłej specjalizacji. Większość właścicieli to pasjonaci w swojej dziedzinie — mówi Joanna Borucka z Katalogu Marzeń. Podkreśla, że w Polsce jest jeszcze dużo miejsca na takie podmioty, bo w porównaniu z krajami Europy Zachodniej liczba dostępnych atrakcji jest u nas znacząco mniejsza.

 

NIETYPOWE PREZENTY W LICZBACH:

4tys. zł Taki jest przeciętny koszt wyprodukowania od zera filmu w Movie Prezent.

70

Taki procent wśród kupujących prezenty w formie przeżyć stanowią kobiety.

0,08

EUR Tyle wydał w 2013 r. statystyczny Polak na prezent „przeżyciowy”...

8

EUR ...a tyle statystyczny Hiszpan.

Źródło: Movie Prezent, KatalogMarzeń.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Druś

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu