Finansowanie aut na wiele sposobów

Krzysztof Buczek
31-05-2004, 00:00

Poza kredytem rozwijają się oferty leasingu samochodów, można też korzystać z car fleet managementu oraz wynajmu długoterminowego. Często producenci samochodów i instytucje finansowe mają w ofercie wszystkie sposoby finansowania aut dla firm.

Instytucje finansowe i firmy outsourcingowe prześcigają się w ofertach. Firmy przyciąga się promocjami, rabatami, kartami flotowymi, obniżką oprocentowania, rezygnacją z prowizji, dodatkowymi usługami czy wyposażeniem. Coraz mniej patrzy się nawet na to, czy przedsiębiorca potrzebujący parku samochodowego w ogóle ma pieniądze na inwestycję albo solidne zabezpieczenie.

Niewiele firm stać na zakup za gotówkę większej ilości aut. Ale tym, które stać na taki wydatek, wychodzą naprzeciw producenci aut i ich dealerzy ze swoimi programami sprzedaży flotowej. Stwarzają one dogodne warunki nabycia auta za gotówkę lub na kredyt.

Kupić od razu

— Z tytułu promocji okresowej możemy obniżyć cenę jednostkową samochodu nawet o kilka tysięcy złotych. Podobne promocje trwają cały rok. Dodatkowo przy zakupie 10 aut przedsiębiorca może — o ile już ma we flocie przynajmniej trzy samochody dowolnej marki — liczyć na rabat rzędu 4-8 proc. Przy zakupie większej liczby samochodów (np. 50 sztuk) poziom ceny jest negocjowany indywidualnie i może dochodzić do 16-18 proc. rabatu — mówi Jarosław Bokszczanin z Auto-Pol-Service.

Oprócz zniżek koncerny samochodowe oferują też dodatkowy pakiet usług.

— W ramach programu Corporate Mobility uruchomiono system odkupu dotychczasowej floty bez względu na markę i liczbę samochodów. Naszym klientom zapewniamy także dostęp do dodatkowych usług, np. dwuletnią gwarancję (bez limitu kilometrów), pomoc drogową (w całej Europie), naprawę i holowanie w razie awarii lub wypadku. Przedsiębiorcom, którzy zakupują powyżej 15 aut, wydajemy też karty klienta flotowego, które dodatkowo uprawniają do otrzymania samochodu zastępczego i upustów na serwis i części zamienne — mówi Paweł Partycki, szef działu sprzedaży flotowej Fiat Auto Poland.

Auto na kredyt

O pozyskanie przedsiębiorców chcących kupić nowy czy używany samochód prześcigają się także banki. Na polskim rynku działa wiele banków powiązanych z koncernami samochodowymi (np. Volkswagen Bank Polska, Toyota Bank Polska, Fiat Bank Polska, FCE Bank Polska), które oferują różne formy kredytowania aut, głównie jednak marek pochodzących od jednego producenta. Związek z producentem pozwala na stosowanie w umowach kredytowych nieco niższego oprocentowania (np. wysokości około 7 procent przy kredycie złotowym) i sporo niższej prowizji (nawet wysokości poniżej 1 proc.) W przypadku banków uniwersalnych — udzielających też kredytów detalicznych na inne cele — mamy do czynienia z bardziej elastyczną ofertą. W rezultacie istnieje możliwość kredytowania zakupu pojazdu praktycznie dowolnej marki. Bank wymaga jednak wykazania zdolności kredytowej i zabezpieczeń np. w formie zastawu rejestrowego na kredytowanym samochodzie, cesji polisy ubezpieczenia na bank, weksla in blanco albo przewłaszczenia na rzecz banku.

Na kilka lat

Okres eksploatacyjny auta firmowego wynosi zwykle 3-4 lata, dlatego wielu przedsiębiorców wybiera oferty, które zapewnią im większą rotację samochodów w firmie bez jednorazowego obciążania budżetu firmy, z jakim mamy do czynienia np. przy zakupie gotówkowym. Takie możliwości daje leasing oraz car fleet management. Podstawowa różnica między nimi dotyczy źródła finansowania pojazdów.

W przypadku umowy leasingu, leasingodawca zobowiązuje się nabyć określony przedmiot od producenta lub sprzedawcy i oddać go do użytkowania na czas odpowiadający jego gospodarczemu zużyciu (tzw. amortyzacji) w zamian za określone wynagrodzenie. Przy leasingu finansowym odpowiada ono sumie wydatków, jakie poniósł leasingodawca na zakup rzeczy, kosztom kredytu zaciągniętego na jej zakup (np. odsetkom) oraz opłacie będącej zyskiem przedsiębiorcy leasingowego. Przy leasingu operacyjnym raty mogą być mniejsze. Auta oddaje się korzystającemu na czas oznaczony, jednak krótszy (z reguły do 3 lat) niż okres zużycia, więc wysokość rat nie odpowiada równowartości przedmiotu umowy, a uzależniona jest np. od czasu trwania umowy i stopnia zużycia rzeczy przekazanej kolejnemu leasingobiorcy.

— Leasing pozwala przedsiębiorcom na korzystanie z nabytego środka bez wysokich opłat początkowych. Nasz klient może też skorzystać na sporych upustach wynegocjowanych przez nas u producentów. W efekcie leasing jest konkurencyjny w stosunku do kredytu, zwłaszcza w zakresie zabezpieczeń, uproszczenia procedur i szybkości zawarcia transakcji — uważa Tomasz Gutowski, wiceprezes Europejskiego Funduszu Leasingowego.

Jego zdaniem, w efekcie wprowadzenia mniejszych ograniczeń w odliczeniu VAT (od 1 maja można odliczyć 50 proc. VAT, ale nie więcej niż 5 tys. zł, dotychczas nie można było odliczać VAT w ogóle) do łask mogą powrócić tradycyjne samochody osobowe.

— Może okazać się, że dzięki przepisom za najbardziej atrakcyjne rynek uzna kupienie pojazdu, który pozwoli na maksymalne odliczenie, tj. 5 tys. zł. Jaki samochód spełnia taki warunek? Taki, który kosztuje nieco ponad 45 tys. zł. Dla tego pojazdu podatek VAT wynosi około 10 tys. zł, co pozwala odliczyć maksymalną stawkę, to jest 5 tys. zł. Także nabywca małego samochodu, który kosztuje np. 30 tys. złotych, odlicza podatek VAT. W tym przypadku może sobie odliczyć tylko 3,3 tys. zł. Dzięki ustawie małe samochody dla przedsiębiorców będą relatywnie tańsze — dodaje Tomasz Gutowski.

Wstąpienie Polski do UE spowodowało też pewne zmiany w samych ofertach leasingowych. Pojawiają się (np. w EFL) propozycje leasingu konsumenckiego oraz odnawialnego z wysoką wartością resztkową. W przypadku tego ostatniego klienci będą płacili bardzo niskie czynsze, a po zakończeniu umowy mogą oddać przedmiot umowy firmie leasingowej. Dzięki temu będzie można przez cały czas korzystać z nowego i coraz bardziej nowoczesnego sprzętu.

W zewnętrznym zarządzaniu flotą firma outsourcingowa przejmuje w zarządzanie od przedsiębiorcy park samochodowy, będący jego własnością, w zamian za określoną opłatę miesięczną.

Flota na zewnątrz

Przy korzystaniu z car fleet managementu płaci się mniej niż za leasing, gdyż wysokość opłaty nie jest w ogóle związana z wartością auta. Wpływają na nią: okres trwania umowy, marka auta, jego wyposażenie oraz ilość wynajmowanych pojazdów i ich przebieg (w umowie z góry ustala się liczbę kilometrów).

W zamian przedsiębiorca może liczyć m.in. na: pełny serwis (w tym okresowe przeglądy techniczne, naprawy gwarancyjne i pogwarancyjne, wymianę części itp.), sezonową wymianę opon, bezpłatny samochód zastępczy, pakiet ubezpieczeniowy, likwidację szkód oraz całodobowe assistance na terenie całego kraju (w tym dojazd do niesprawnego auta, naprawa na miejscu lub holowanie).

Systemy mieszane

Dostępne są także systemy mieszane, np. długoterminowy najem samochodów (full service leasing). Można go określić jako leasing operacyjny z opcją zewnętrznego zarządzania.

Firma outsourcingowa nabywa auta od producenta lub dealera samochodowego i udostępnia je w formie leasingu operacyjnego swojemu klientowi. Bywa też, że firma zarządzająca odkupuje samochody już posiadane przez swego klienta.

Pakiet usług dodatkowych w takiej ofercie (karty paliwowe i serwisowe pojazdu, raporty menedżerskie, bezpłatne samochody zastępcze) jest prawie taki sam jak przy car fleet managemencie, z tym że w tym ostatnim często właściciel floty sam ubezpiecza samochody, które oddał w zarządzanie. Ze względu na wachlarz usług obejmujący full service leasing, raty są wyższe od zwykłych opłat leasingowych. Taki najem ma jednak dodatkowa zaletę.

— Za wynajmem przemawia też to, że VAT-u nie trzeba płacić z góry, tak jak w przypadku zakupu. Płaci się go stopniowo, wraz z kolejnymi ratami — wyjaśnia Michał Gomowski, prezes Arval PHH.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Buczek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Finansowanie aut na wiele sposobów