Finansowy zastrzyk na wzornictwo i design

Ponad 150 mln zł czeka w pierwszym rozdaniu na firmy chcące dzięki wzornictwu wprowadzić na rynek nowe produkty i usługi

O takim instrumencie przedsiębiorcy z branż korzystających z procesów wzorniczych w poprzedniej unijnej perspektywie mogli tylko pomarzyć. Finansowego wsparcia na tę dziedzinę próżno było szukać zarówno w krajowych, jak i regionalnych konkursach z dotacjami. Teraz będzie inaczej.

Promować polskie marki

Komisja Europejska w nowej siedmiolatce stawia na innowacyjność, a więc także na branże kreatywne i design. Niebawem rusza też pierwszy instrument z grantami na procesy wzornicze — chodzi o „Wzór na konkurencję”, czyli działanie 1.4 programu Polska Wschodnia. Stąd w najbliższych latach trafi do firm ponad pół miliarda złotych, z czego 155 mln zł w najbliższych dwóch naborach. Zdaniem przedsiębiorców z branży, to daje realną szansę na zaistnienie i promocję rodzimego wzornictwa za granicą.

— Polskie wyroby eksportowe produkowane są głównie według wzorów i na zlecenie zagranicznych koncernów. Niestety, często nie działają pod własną marką, tylko dużych firm z branży wyposażenia wnętrz. Inna sprawa, że polscy producenci nie przywiązują uwagi do unikatowego wzornictwa i nie widzą korzyści w promowaniu własnych kolekcji. Często tylko kopiują produktyz Zachodu. Tymczasem oryginalne i rozpoznawalne wzornictwo bardzo korzystnie wpłynęłoby na konkurencyjność polskich firm. Dlatego unijne wsparcie to ogromna szansa na promocję polskich kolekcji, jak i na podwyższenie jakości wzorniczej rodzimych produktów — uważa Piotr Buchalski, współtwórca firmy Creative Craft, specjalizującej się we wzornictwie przemysłowym i przeprowadzaniu audytów wzorniczych.

Na początek audyt

Pieniądze na procesy wzornicze mogą trafić do przedsiębiorców z różnych branż. Jako że pomoc pochodzi z programu Polska Wschodnia, o pomoc mogą ubiegać się firmy tylko z tego makroregionu (czyli woj. lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego). — Mechanizm przewiduje dwa etapy wsparcia. Pierwszy to przeprowadzenie audytu wzorniczego i opracowanie rekomendacji co do dalszych działań związanych ze stosowaniem wzornictwa w firmie, a drugi to ich wdrożenie. Efektem przedsięwzięcia ma być wprowadzenie na rynek innowacyjnych produktów i usług — tłumaczy Iwona Wendel, wiceszefowa resortu rozwoju. Zbliżający się jesienny nabór dotyczy pierwszego etapu wsparcia. Każda firma będzie mogła uzyskać w nim do 100 tys. zł. Te pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na przeprowadzenie audytu wzorniczego, w ramach którego specjaliści zdiagnozują firmę pod kątem m.in. oferty produktowej i stosowanych technologii. Na podstawie analiz wypracowana zostanie strategia wzornicza z zestawem działań rekomendowanych do wdrożenia w drugim etapie.

Większe granty w 2016 r.

— Co istotne, firma chcąca ubiegać się o wsparcie musi wcześniej wybrać wykonawcę audytu wzorniczego i zawrzeć z nim warunkową umowę. Konkursowe wnioski zostaną ocenione przez panel ekspertów, którzy wezmą pod uwagę nie tylko potencjał firmy do realizowania procesów wzorniczych, ale też kompetencje audytora — zaznacza Iwona Wendel.

Nabór z dotacjami na kolejną fazę odbędzie się w przyszłym roku. W nim na firmy czeka znacznie wyższa pula, bo aż 150 mln zł, a każdy przedsiębiorca będzie mógł dostać nawet 3 mln zł. Otrzymane granty firmy powinny przeznaczyć na wprowadzenie na rynek nowych rozwiązań i ich promocję. Nabory wniosków w obu etapach przeprowadzi Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Pieniądze na wzornictwo będą dostępne także w regionalnych programach województw, które wybrały przemysł kreatywny jako swoją inteligentną specjalizację.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Finansowy zastrzyk na wzornictwo i design