Firma ma wiedzieć, gdzie pracujesz zdalnie

opublikowano: 20-05-2021, 20:00

Zasady wykonywania pracy zdalnej będą ustalane z przedstawicielami pracowników. Nie wiadomo jednak, jak unormować jej czas.

Zasady home office mają być wprowadzane w firmach w trybie podobnym do unormowań dotyczących telepracy, która ma zniknąć z Kodeksu pracy. Zgodnie ze skierowanym już do konsultacji publicznych projektem autorstwa resortu rozwoju, reguły zdalnego wykonywania obowiązków służbowych zostaną określane w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, a jeśli do niego nie dojdzie, w regulaminie ustalonym przez pracodawcę. Tam, gdzie nie działają związki zawodowe, regulamin będzie konsultowany z przedstawicielami pracowników.

Według prawników z kancelarii DGTL Kibil Piecuch i Wspólnicy pozytywnie należy ocenić stworzenie w projekcie katalogu kwestii, które powinny być uregulowane w porozumieniu lub regulaminie pracy zdalnej.

Uzgodnienia z załogą

Resort rozwoju proponuje, aby w dokumentach tych wskazano: grupy pracowników, które mogą być objęte pracą zdalną, reguły pokrywania przez pracodawcę jej kosztów i ustalania ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu, sposoby porozumiewania się, w tym potwierdzania obecności na stanowisku pracy. Powinny tam znaleźć się również metody kontrolowania jej wykonywania i warunków bezpieczeństwa oraz zasady montażu, inwentaryzacji, konserwacji i serwisu powierzonych narzędzi pracy.

– Określenie tych zasad będzie zależało od możliwości organizacyjnych pracodawcy i charakteru świadczonej pracy. Ponieważ zasady świadczenia pracy zdalnej będą poddane ustaleniom z reprezentacją pracowników, z pewnością staną się przedmiotem długich dyskusji, chociaż szczęśliwie ograniczonych do 30 dni negocjacji, jak wynika z projektu – ocenia Joanna Namojlik, adwokat.

Uzgodnień będzie wymagało także miejsce świadczenia pracy zdalnej, mimo że projekt dopuszcza możliwość jej wykonywania właściwie z każdego wskazanego przez pracownika.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Według dotychczasowych regulacji z tzw. ustaw covidowych było to możliwe poza miejscem stałego wykonywania pracy, nie ograniczano pracowników co do wyboru lokalizacji i nie zobowiązano do powiadomienia o nim. W praktyce nierzadko wybierali oni terytorium innego państwa, co po obu stronach rodziło wiele obowiązków, czego nie zawsze wszyscy byli świadomi. Obecny projekt pozbawia możliwości dowolnego dobierania sobie miejsca pracy bez informowania o ewentualnym wyjeździe poza granice kraju – wyjaśnia Joanna Namojlik.

Jej zdaniem dzięki temu pracodawcy odzyskają kontrolę nad miejscem świadczenia pracy przez pracowników oraz nad efektywnym zarządzaniem organizacją i rozliczaniem.

Jak podkreśla Karolina Barszczewska, aplikantka adwokacka, pracownicy nie mogą zapominać, że elementem wyróżniającym wykonywanie obowiązków na podstawie stosunku pracy jest podporządkowanie co do miejsca jej świadczenia.

– Owszem, praca zdalna daje pracownikom znaczną dowolność w wyborze miejsca jej wykonywania, jednak nie może ono pozostawać poza jakąkolwiek kontrolą pracodawcy – zauważa.

Ile godzin przy biurku

Duże wątpliwości prawników kancelarii DGTL Kibil Piecuch i Wspólnicy budzi jednak całkowite pominięcie w projekcie kwestii dotyczących czasu pracy, w tym określania odrębnego systemu dla pracy zdalnej i wykonywanej na terenie zakładu.

– Brak takich regulacji może znacznie utrudniać elastyczną organizację pracy zdalnej. Czas jej świadczenia należy do zagadnień budzących sporo wątpliwości. Bez dostosowania przepisów do jej specyfiki pracodawcom pozostanie utrzymywanie rozwiązań pośrednich, które będą dla nich oznaczały ryzyko identyfikowania godzin pracy jako nadliczbowych, albo będą całkowicie oderwane od praktyki – komentuje Michał Kibil, adwokat.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane