Firma sprzątająca: o czym pamiętać, wchodząc na rynek

Justyna Klupa
opublikowano: 2023-06-12 20:00

Przedsiębiorca musi mierzyć siły na zamiary. Rozpoczynając działalność w branży usług porządkowych, powinien zadbać m.in. o pieniądze na urządzenia, ubezpieczenie oraz reklamę i marketing.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • O czym musi pamiętać przedsiębiorca wchodzący na rynek usług sprzątających?
  • Z jakimi kosztami na start musi liczyć się przedsiębiorca rozpoczynający biznes w tej branży?
  • Gdzie firma może szukać klientów?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Branża sprzątająca jest bardzo zróżnicowana. Z jednej strony biznes prowadzą jednoosobowe działalności, które świadczą proste usługi dla osób prywatnych i małych firm. Funkcjonują również przedsiębiorstwa zajmujące się porządkami na osiedlach mieszkaniowych i dużych powierzchniach komercyjnych. Poza nimi na rynku obecne są firmy zapewniające kompleksowe usługi porządkowe, jak czyszczenie i mycie wysokościowe, sprzątanie magazynów, hal produkcyjnych i obiektów medycznych.

Osoby planujące wejście na rynek w tej branży nie muszą od razu świadczyć usług na szeroką skalę. Na początku mogą zdecydować się na działalność nierejestrowaną, o ile ich dochody nie przekraczają 1745 zł miesięcznie. Po przekroczeniu tej kwoty przedsiębiorca musi zarejestrować biznes w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) jako spółkę prawa handlowego lub w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) jako jednoosobową działalność gospodarczą.

Ile trzeba na początek

Bariery wejścia na rynek są małe, ale rosną wraz z zakresem świadczonych usług i wielkością potrzeb kontrahentów.

– Zdecydowanie trudniej niż rozpocząć działalność w branży jest rozwinąć biznes i się w niej utrzymać. Nowe przedsiębiorstwa często proponują ofertę najkorzystniejszą cenowo, co jednak determinuje problemy z jakością świadczonych usług. W profesjonalnym sprzątaniu liczy się doświadczenie, referencje, wykwalifikowana załoga oraz kosztowny park maszyn i urządzeń – wylicza Karol Poneta, właściciel firmy sprzątającej Pon-Pran.

Koszty wejścia do branży są niskie, co może być zachętą dla chcących otworzyć biznes. Firma sprzątająca wspólnoty mieszkaniowe i małe biura nie ponosi na start wysokich wydatków – wystarczy ok. 1500 zł, a czasem nawet mniej, jeśli to zleceniodawca zapewnia akcesoria i środki chemiczne. Przedsiębiorca może dodatkowo ograniczyć wydatki – np. nie musi wynajmować lokalu. Może skorzystać z usług wirtualnego biura, którego ceny w przypadku miast wojewódzkich zaczynają się od 30 zł/mc.

Prowadzenie komplekowych profesjonalnych usług porządkowych wymaga posiadania zdecydowanie większej ilości pieniędzy.

– Decyzja o wejściu na rynek sprzątania i mycia maszynowego wiąże się z kosztami zaczynającymi się od kilku tys. zł za najprostsze urządzenia. W przypadku zakupu specjalistycznych wydatki zaczynają się od nawet kilkuset tys. zł. A czasem potrzebnych maszyn jest więcej, co generuje jeszcze większe koszty – informuje Karol Poneta.

Firmy z branży sprzątającej narażone są na ryzyko uszkodzenia mienia swoich klientów, dlatego powinny zadbać o ubezpieczenie OC. Polisa powinna być na tyle wysoka, aby można było z niej pokryć ewentualne zniszczenia.

Łatwo o pomyłki

Przedsiębiorstwa wchodzące na rynek i chcące w krótkim czasie pozyskać klientów często podejmują niewłaściwe decyzje, które rzutują negatywnie na ich przyszłość.

– Najczęstsze błędy to strategia konkurowania wyłącznie ceną oraz przyjmowanie zleceń przekraczających własne możliwości lub kompetencje – podkreśla właściciel Pon-Pran.

Firmy chcące świadczyć usługi w tej branży mogą wysyłać zapytania ofertowe do potencjalnych klientów lub startować w przetargach.

– Warto zarejestrować się na najpopularniejszych serwisach ofertowych. Jeśli mogę coś poradzić: warto skupić się na konkretnych usługach dla konkretnych klientów oraz stale monitorować ogłoszenia – informuje Karol Poneta.

Zlecenia można znaleźć m.in. na stronach internetowych z ogłoszeniami, takich jak Oferia i Oferteo. Dodatkowo firma może zamieścić ogłoszenia promujące świadczone usługi w serwisach typu OLX.

– Od 2021 r. średniomiesięczna liczba ofert w tym sektorze rosła o kilka procent r/r i w minionym roku wyniosła ponad 6,5 tys. - w 2023 to już 6,7 tys. Z reguły nieco lepszy jest pierwszy kwartał roku, jednak ta branża nie wyróżnia się szczególną sezonowością – mówi Łukasz Borowicz, brand i PR menedżer w OLX.

Podstawową rolę w dotarciu do klientów pełni odpowiednia reklama. W przypadku tej branży sprawdzi się przede wszystkim własna strona internetowa. Powinna być responsywna, czyli umożliwiająca prawidłowe wyświetlanie zarówno na komputerach, jak i urządzeniach przenośnych typu smartfon. Dobrą praktyką jest stworzenie wizytówki Google. Profil w wyszukiwarce ułatwi kontakt z firmą - tu klienci będą mogli zamieszczać opinie na temat współpracy z firmą i świadczonych przez nią usług. Przedsiębiorcy powinni zadbać również o Google Ads. Jest to płatna reklama, która zapewnia lepszą widoczność w popularnej wyszukiwarce. Firmy powinny postawić również na social media marketing, czyli działania w serwisach społecznościowych.

– Rola marketingu internetowego cały czas wzrasta, ale - co za tym idzie - staje się on coraz droższy. Stała obecność i reklama we wszystkich kanałach komunikacji jest bardzo pracochłonna i kosztowna. Lepiej skupić się na wybranych dwóch lub trzech i postawić na systematyczność. Jeśli chodzi o wybór działań, nie ma sztywnych reguł ani uniwersalnej strategii dla wszystkich. Na pewno jednak nie wolno zapominać o tym, że najlepszą reklamą jest zadowolony klient. Poleci on nas swoim znajomym, a jeśli go poprosimy, wystawi nam pozytywną opinie w Google lub na innym serwisie – mówi właściciel firmy sprzątającej Pon-Pran.