Firma stworzy nową niszę na GPW

Bartosz Ptach
22-11-2006, 00:00

Arteria działa na rynku outsourcingu sprzedaży oraz procesów biznesowych. Spółka świadczy usługi, opierając się na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych i szerokich kompetencjach z zakresu organizacji i zarządzania sprzedażą. Outsourcing polega na wykorzystaniu zewnętrznych wykonawców oferujących kompleksowe usługi w różnych zakresach. Można do tego zaliczyć korzystanie z usług biura księgowego, korzystanie z usług firmy IT czy zlecanie wyspecjalizowanym firmom całości wybranych procesów, np. organizacji sprzedaży, zarządzania relacjami z klientami czy ochroną mienia.

Rynek outsourcingu procesów biznesowych ma bardzo dużo segmentów, które się nie przenikają. Arteria działa w segmencie outsourcingu i wsparcia sprzedaży, w którym jest liderem. Konkurentami firmy są podmioty działające w marketingu bezpośrednim, organizacji struktur terenowych sprzedaży czy zarządzające dużymi call center. Wielkość krajowego rynku outsourcingu i wsparcia sprzedaży w perspektywie 2-3 lat spółka ocenia na 600-800 mln zł rocznie. Takimi usługami interesuje się coraz więcej firm z różnych branż. Wiele przedsiębiorstw, m.in. z branży dóbr szybko zbywalnych, aktywnie poszukuje możliwości outsourcingu sprzedaży swoich produktów. Według szacunków zarządu Arterii, wartość tej niszy wynosi 80-100 mln zł obrotów rocznie. Głównymi odbiorcami tego typu usług są jednak instytucje finansowe (banki i towarzystwa ubezpieczeniowe). Niedawno banki zrezygnowały z wymogu wyłączności na sprzedaż i oferowanie swoich produktów. Obecnie roczne obroty w tej niszy wynoszą 200 mln zł. Dla porównania, roczne przychody największych światowych firm z tej branży (np. Convergys Corporation czy Sitel Group) sięgają miliardów dolarów.

Z szerokiego rynku outsourcingu można wyróżnić segment call center, w którym Arteria ma bardzo silną pozycję. Przychody uzyskane z tych usług wyniosły w 2005 r. prawie 7 mln zł. Największe polskie firmy, takie jak Polskie Centrum Marketingowe czy Call Center Poland, osiągają obroty 15-25 mln zł. Firma badawcza Datamonitor szacuje, że na koniec 2008 r. w Polsce będzie 1,4 tys. placówek i 50 tys. agentów. Według jej danych, już ponad 1 proc. osób zatrudnionych w Europie pracuje w centrach obsługi klienta. Rozwój call center jest możliwy dzięki wprowadzeniu nowych technologii, znacznie obniżających koszt stworzenia i funkcjonowania takich centrów. Znalazły się one w zasięgu większej liczby firm. Prawdziwy boom czeka teraz Europę Środkową i Wschodnią, gdzie usługi telemarketingowe będą się rozwijać najszybciej na świecie. Obecnie na rynku działa kilkadziesiąt firm, których roczne przychody przekraczają 200 mln zł. Szacuje się, że będą one rosnąć o blisko 20 proc. rocznie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartosz Ptach

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Firma stworzy nową niszę na GPW