Firma zbudowana od podstaw

opublikowano: 15-01-2019, 22:00

Właściciele ENTC Dairy Solutions lubią mówić o sobie, że zbudowali coś z niczego. W ciągu niespełna pięciu lat stworzyli firmę przynoszącą 2 mln zł zysku rocznie i eksportującą 70 proc. swojej produkcji. Nowy zakład produkcyjny w Pasłęku, który rozpocznie działalność wiosną 2019 r. pozwala podnieść poprzeczkę oczekiwań jeszcze wyżej

Firma ENTC Dairy Solutions powstała w Pasłęku w 2012 r. z inicjatywy Jacka Kozikowskiego i Sławosza Brzostowskiego.

Zarząd ENTC Dairy Solutions postawił na stworzenie zaufanego
zespołu, który identyfikuje się z firmą. Czas pokazał, że ten model najbardziej
się sprawdza. Na zdjęciu pracownicy firmy.
Zobacz więcej

FIRMA TO LUDZIE:

Zarząd ENTC Dairy Solutions postawił na stworzenie zaufanego zespołu, który identyfikuje się z firmą. Czas pokazał, że ten model najbardziej się sprawdza. Na zdjęciu pracownicy firmy. Fot. ARC

— Branżą mleczarską zajmujemy się przez całe nasze życie zawodowe. Zaczynaliśmy jako sprzedawcy proszkowych komponentów mlecznych w kanale B2B dla największych firm w branży. Pracując dla kogoś, czuliśmy jednak pewne ograniczenia. Doszliśmy do wniosku, że jedyną możliwością realizacji naszych pomysłów bez ograniczeń jest założenie własnej firmy. Tak powstało ENTC — mówi Jacek Kozikowski.

Pomysłem na biznes miało być stworzenie firmy handlowej zajmującej się sprzedażą produktów „szytych na miarę” pod konkretną aplikację spożywczą.

— U wyspecjalizowanych dostawców zamawialiśmy np. funkcjonalny blend do produkcji lodów maszynowych. Takie podejście odróżniało nas od dużych i bogatych firm handlowych, przerzucających tysiące ton mleka odtłuszczonego w proszku i podobnych produktów. Ten rodzaj działalności nie był obarczony wielkim ryzykiem, ponieważ nie wymagał zaangażowania dużego kapitału, którego wówczas nie mieliśmy. Postawiliśmy na budowanie trwałych relacji z niewielką liczbą wybranych dostawców i odbiorców. Okazaliśmy się w tym skuteczni, gdyż większość klientów, z którymi rozpoczynaliśmy działalność, jest z nami do dziś — mówi Sławosz Brzostowski.

Założona strategia sprawdziła się w praktyce. Liczba klientów ENTC Dairy Solutions stale się powiększała, obroty wzrastały, a firma zaczęła ugruntowywać swoją pozycję i zdobywać renomę.

— Poczuliśmy się trochę pewniej. Nadal byliśmy jednak firmą handlową zatrudniającą garstkę osób. Zawsze ponosiliśmy pełną odpowiedzialność za produkty, które wprowadzaliśmy na rynek i nie baliśmy się związanego z tym ryzyka. Pomyśleliśmy, że zamiast odpowiadać za produkty wytwarzane zewnętrznie na nasze zlecenie, lepiej będzie produkować je samodzielnie. Dzięki temu będziemy mieli pełną kontrolę nad wszystkimi procesami — dodaje współwłaściciel ENTC.

Początek produkcji

Przełomową datą w historii firmy okazał się 2015 r., kiedy właścicielom spółki nadarzyła się okazja wynajęcia wyposażonego obiektu produkcyjnego bez zaciągania zobowiązań finansowych w bankach. Obiekt mieścił się pod Poznaniem, a więc ponad 300 km od Pasłęka, gdzie wciąż znajdowała się siedziba ENTC.

— Odległość wymogła na nas zbudowanie zaufanego zespołu, który identyfikowałbysię z firmą. Czas pokazał, że ten model najbardziej się sprawdza. Rozpoczęcie produkcji było dobrym ruchem, który pozwolił nam rozwinąć skrzydła. Od początku naszej przygody z produkcją dbaliśmy o utrzymanie wysokich standardów jakościowych, co było wymuszone przez współpracę z międzynarodowymi firmami z branży spożywczej. Dziś możemy się poszczycić tym, że dostarczamy naszym klientom produkty spełniające standardy m.in. FSSC 22000. Wdrożyliśmy także filozofię Lean Manufacturing, co pozwoliło nam na opracowanie systemu ciągłego doskonalenia wszystkich procesów produkcyjnych. Dzięki temu udało się wykorzystać w pełni potencjał dostępnych maszyn oraz zespołu ludzi — dodaje Jacek Kozikowski.

Podjęte działania przyniosły wzrost produkcji o 315 proc. w latach 2015-18 i to bez ponoszenia znaczących nakładów finansowych. Na dziś to jednak za mało.

Wkrótce otwarcie

— W 2017 r. było nas w końcu stać na zakup ziemi. Postanowiliśmy zarzucić kotwicę w rodzinnym Pasłęku i z własnych środków wybudować zakład. Obecnie trwają prace nad ukończeniem hali produkcyjno-magazynowej, którą zamierzamy oddać do użytku na wiosnę tego roku. Wielkość obiektu spełnia nasze aktualne zapotrzebowanie, jednak projekt umożliwia dalszą rozbudowę w miarę powiększania produkcji — dodaje Jacek Kozikowski.

Zakład ENTC Dairy Solutions docelowo będzie zatrudniać około 20 osób i produkować nawet 800 ton miesięcznie zarówno stałego asortymentu, jak i produktów typu instant, które cieszą się powodzeniem na rynkach eksportowych. W planach jest również wdrożenie gamy produktów karmelizowanych, na które zgłasza zapotrzebowanie przemysł cukierniczy, lodowy oraz piekarniczy.

— W 2019 r. zorganizujemy i wyposażymy od podstaw laboratorium fizykochemiczne oraz mikrobiologiczne, na które dostaliśmy częściowe dofinansowanie ze środków unijnych. Będzie to wymagało zatrudnienia dodatkowego, wykwalifikowanego personelu. Współpracujemy z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim, który kształci najlepszych specjalistów w naszej branży, co pozwoli nam dobrać najlepiej wykwalifikowaną kadrę — uzupełnia Sławosz Brzostowski.

— Zainwestowaliśmy także w urządzenia, które pozwolą nam na dostarczanie produktów w różnych formach opakowaniowych np. worki typu doypack czy słoje z tworzyw sztucznych. Umożliwi nam to wprowadzenie gamy produktów B2C lub produkcję na zlecenie dla innych firm, w czym mamy spore doświadczenie — mówi Jacek Kozikowski.

Wyniki i wyróżnienia

W 2017 r. ENTC Dairy Solutions zostało wyróżnione tytułem Gazeli Biznesu przyznawanym najszybciej rozwijającym się firmom w Polsce. Rok później firma ponownie otrzymała to wyróżnienie, tym razem zajmując już drugie miejsce w województwie. Jacek Kozikowski wskazuje, że pomimo dynamicznego rozwoju i dużych inwestycji kondycja finansowa firmy z roku na rok jest coraz lepsza.

— W latach 2013-15 wyzwaniem było dla nas utrzymanie płynności finansowej przy wzroście przychodu aż o 338 proc. bez zewnętrznego finansowania. Udało się. Do tej pory stawiamy sobie za cel bycie postrzeganym jako „złoty” płatnik, nie wyciągając ręki po pomoc z banku. W 2017 r. osiągnęliśmy 53 mln zł przychodów oraz 2 mln zł zysku, podwajając tym samym wynik z roku poprzedniego. Doskonałą sytuację ENTC potwierdzają bardzo wysokie noty otrzymywane z niezależnych firm ratingowych. W 2019 r., dzięki nowym mocom produkcyjnym, będziemy mieli kolejne możliwości przyspieszenia tempa wzrostu — dodaje.

Sposobem właścicieli spółki na zminimalizowanie ryzyka niepowodzenia jest dywersyfikacja portfela klientów. Dziś ENTC Dairy Solutions działa głównie na rynkach UE, eksportując 70 proc. produkcji. Celem firmy na kolejne lata jest rozszerzenie sprzedaży o rynki pozaunijne.

— Naszą szansę upatrujemy w Azji Południowo-Wschodniej, rynkach Bliskiego Wschodu oraz Afryki Zachodniej. Dotychczas nie braliśmy udziału w zagranicznych imprezach targowych. W następnych latach zamierzamy to zmienić, poszukując w ten sposób dotarcia do nowych klientów. Jesteśmy w trakcie opracowywania strategii rozwoju eksportu, która obejmie organizację wyodrębnionego działu, zajmującego się pozyskiwaniem nowych klientów oraz obsługą dokumentacji eksportowej. Opracowujemy harmonogram uczestnictwa w najbardziej interesujących nas międzynarodowych imprezach targowych na najbliższe lata — mówi Sławosz Brzostowski.

Co przyniesie przyszłość? Najbliższe miesiące upłyną w ENTC na rozwoju możliwości produkcyjnych w Pasłęku oraz dalszym umacnianiu pozycji rynkowej poprzez wprowadzanie innowacyjnych produktów, np. masła w proszku czy twarogu w proszku.

— Innym sposobem jest implementacja nieoczywistych dla naszej branży technologii. Przykładem jest instalacja do instantyzacji, którą chcemy wykorzystać do ulepszenia produktów funkcjonujących na rynku. Współpracujemy tu ściśle z katedrą mleczarstwa UWM. Życie cały czas zaskakuje nas nowymi możliwościami, które staramy się wykorzystywać w jak największym stopniu. Pięć lat temu pewnie nikt z nas nie przypuszczał, że w 2019 r. będziemy startować z produkcją we własnym zakładzie wybudowanym z własnych środków — podsumowuje Kozikowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu