Przedsiębiorcy z branż związanych ze środowiskiem mają dodatkowe obowiązki. Ich działalność wiąże się z potencjalnymi zagrożeniami związanymi m.in. z wydobyciem surowców. Choćby z tego względu społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility, czyli CSR) nie może być dla nich jednorazowym działaniem, ale jest świadomą strategią zarządzania.
Takie podejście praktykuje Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW) organizująca działania CSR na rzecz m.in. środowiska i zdrowia pracowników. Grupa JSW współorganizowała katowicką konferencję „Pulsu Biznesu” poświęconą społecznej odpowiedzialności biznesu (patrz ramka).
Ekoaktywni
— Jeśli firma w swojej działalności negatywnie wpływa na organizm i środowisko, jeśli może powodować szkody, musi temu przeciwdziałać. To zwykła odpowiedzialność za otoczenie, pracowników i mieszkańców. Dlatego priorytetem dla nas są kolejne działania związane z tymi obszarami — podkreśla Jarosław Zagórowski, prezes zarządu Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Grupa przywiązuje szczególną uwagę do ochrony środowiska. Temu służą m.in. rygorystyczne zasady „Polityki Środowiskowej JSW”.
— Chodzi o kwestie m.in. emisji gazów, ograniczenia szkód górniczych oraz odpadów w górnictwie, których są ogromne ilości. Generalnie celem jest minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko, a także, co też czasem zachodzi — jego poprawa — mówi Stanisław Sitek, pełnomocnik zarządu ds. zintegrowanego systemu zarządzania w JSW. Jakie to działania? Grupa zmniejszyła ilość wytwarzanej skały płonnej będącej wydobywczym odpadem.
Maksymalnie ją wykorzystuje w wyrobiskach podziemnych i na powierzchni, m.in. do produkcji kruszyw. Udało się znacznie zredukować emisję zanieczyszczeń pyłowo-gazowych do atmosfery, szczególnie szkodliwych gazów cieplarnianych. Chronione są także wody powierzchniowe — służy temu dozowanie zasolonych wód dołowych do rzeki Odry kolektorem „Olza”. Jednocześnie dzięki temu spełnione są warunki ochrony hydrotechnicznej.
Nie tylko BHP
JSW angażuje się też w działania związane z bezpieczeństwem. — Chodzi tu nie tylko o zapewnienie pracownikom odpowiedniego poziomu BHP, ale też poczucie komfortu, że pracodawca dba o nich także po godzinach pracy, że daje im dodatkowe możliwości rozwoju pasji i umiejętności — mówi Agnieszka Barzycka, koordynator PR w JSW.
Dwa lata temu grupa JSW wprowadziła w życie system wynagrodzenia premiujący bezpieczną pracę. Firma dba o kompetencje pracowników, wysyłając ich na cykliczne szkolenia, organizuje też konkursy dotyczące BHP. JSW pomaga nie tylko pracownikom,ale też ich rodzinom — m.in. poprzez Fundację Rodzin Górniczych i placówki ochrony zdrowia.
Od lat JSW stawia na sport. Wizerunkową wizytówką grupy jest Jastrzębski Węgiel — jeden z czołowych klubów siatkarskich w Europie, klubowy wicemistrz świata z ubiegłego roku. Grupa postanowiła też wesprzeć najmłodszych adeptów tego sportu — od tego sezonu realizuje projekt pod nazwą Akademia Talentów, który skupia siatkarsko uzdolnioną młodzież z całej Polski. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Europie.
JSW dba o normy dotyczące społecznej odpowiedzialności biznesu, jednak — jak wynika z badań — polskie firmy wciąż są z tym na bakier. — Jak pokazał raport oceniający stan wdrażania standardów CSR zgodnych z normą ISO 26000, jest na tym polu bardzo wiele do zrobienia. Ponad 50 proc. firm nie spełnia podstawowych wymogów prawa w zakresie CSR. Niezbędne jest więc informowanie i promocja tej tematyki wśród przedsiębiorców — podkreśla Rafał Baniak, wiceminister skarbu państwa.
Konferencje „PB” poświęcone CSR
O ile w dużych przedsiębiorstwach, działających na międzynarodowych rynkach, pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jest znane, rozumiane i uwzględniane w długofalowej strategii, o tyle w małych firmach ciągle kojarzy się z filantropią, z kosztem bez gwarancji zwrotu. Aby to zmienić, redakcja „Pulsu Biznesu” organizuje we współpracy merytorycznej z firmą Martis Consulting, przy wsparciu GPW i pod patronatem Ministerstwa Skarbu Państwa, cykl konferencji „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”. Przedsiębiorcy z poszczególnych regionów mogą na nich poznać różne aspekty społecznej odpowiedzialności biznesu i podstawowe zasady jej stosowania w praktyce. Ostatnia z cyklu konferencji odbędzie się w przyszły piątek w Warszawie. Więcej informacji i rejestracja: www.konferencje.pb.pl.