Firmowe floty trzeba podpiąć do gniazdka

opublikowano: 08-03-2021, 20:00

W 2030 r. po europejskich drogach ma jeździć ponad 40 mln aut na prąd, w tym ponad 10 mln w firmach. To dobrze, bo floty odpowiadają za połowę zanieczyszczeń wytwarzanych przez transport drogowy.

Sześć na dziesięć samochodów sprzedawanych w Europie przeznaczonych jest do użytku służbowego. 96 proc. z nich ma tradycyjny napęd spalinowy. Elektryfikacja flot ma znaczenie dla klimatu, bo chociaż służbowe to jedynie 20 proc. całego europejskiego parku samochodowego, to z najnowszej analizy EY i Eurelectric wynika, że odpowiadają za więcej niż 40 proc. liczonego w kilometrach dystansu pokonywanego przez wszystkie samochody oraz za… połowę emisji CO2 i gazów cieplarnianych wytwarzanych przez transport drogowy.

Firmy na prąd

Do 2030 r. flota samochodów służbowych ma wzrosnąć o około 15 proc., sięgając nawet 73 mln pojazdów. Zakłada się, że liczba firmowych elektryków wzrośnie do 10,5 mln (z około 420 tys. obecnie), co oznaczałoby 24-krotny wzrost.

— Rozpoczęcie elektryfikacji od floty aut wykorzystywanych przez firmy pozwoli szybciej ograniczyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery niż w przypadku indywidualnych aut. Co więcej, działania w segmencie samochodów flotowych, które często pokonują określone, regularne trasy, pozwolą łatwiej zarządzać niezbędną dla rozwoju tego rynku infrastrukturą punktów ładowania — twierdzi Michał Lesiuk, partner EY, lider sektora Produkcja Przemysłowa i Mobilność.

Z rozmów przeprowadzonych z europejskimi menedżerami flot na potrzeby analizy EY i Eurelectric wynika, że elektryfikacja flot jest na razie traktowana eksperymentalnie. Dotyczy niewielkiej części pojazdów, które są testowane pod kątem użyteczności, kosztu utrzymania i satysfakcji kierowców.

Obecnie spośród wszystkich (indywidualnych i flotowych) 308 mln samochodów jeżdżących po europejskich drogach tylko 3 mln to samochody elektryczne. Z analizy EY wynika, że do 2030 r. ich liczba wzrośnie do co najmniej 40 mln, co pociąga za sobą inwestycje w infrastrukturę. Obecnie w Europie jest około 213 tys. publicznie dostępnych stacji ładowania. To stan w tej chwili zadowalający, ale wraz z rozpowszechnieniem napędów elektrycznych infrastruktura do ich ładowania będzie musiała zostać znacznie rozbudowana. Szacuje się, że w 2030 r. sieć powinna składać się z około 3 mln punktów. Będzie to wymagało inwestycji rzędu 20 mld EUR w infrastrukturę publiczną i 60 mld EUR w prywatną.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Potrzebna będzie infrastruktura z optymalnie rozmieszczonymi i dostosowanymi do możliwości energetycznych stacjami ładowania. Będzie to szczególnie istotne na obszarach wiejskich, gdzie odległości między nimi będą znacznie większe. Szczegółowe modelowanie zachowań kierowców i lokalizacji stacji ładowania pomoże zidentyfikować obszary, w których mogą wystąpić wąskie gardła. Wprawdzie zdecydowana większość ładowań odbywa się w domu lub w pracy, ale szybkie ładowarki będą musiały być publicznie dostępne w miastach i poza nimi — dodaje Michał Lesiuk.

Bez premii ani rusz

Niemałą rolę w rozwoju elektromobilności będą odgrywały zachęty finansowe i podatkowe. Obecnie 21 krajów europejskich oferuje premie dla nabywców pojazdów elektrycznych, choć ich wartość jest różna.

— Wyzwaniem nadal jest wysoki koszt samochodów z napędem elektrycznym, dlatego kraje stosują takie zachęty — mówi Michał Lesiuk.

Na znaczne finansowe wsparcie mogą liczyć m.in. Francuzi, Włosi, Szwedzi, Portugalczycy i Holendrzy. W Polsce w ubiegłym roku pilotażowo prowadzono programy Zielony Samochód, Koliber i e-Van, realizowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i skierowane do osób fizycznych i do firm.

— Zakładały one stosunkowo niski limit ceny auta, co znacznie ograniczało możliwości zakupu. Nie znamy jeszcze planów na 2021 r., ale tu jest przestrzeń do zbudowania atrakcyjnego systemu zachęt do zakupu samochodów elektrycznych w naszym kraju, nie tylko dla osób indywidualnych, ale także dla firm — dodaje Michał Lesiuk.

Firmowy kurz:
Firmowy kurz:
Floty aut służbowych to tylko 20 proc. europejskiego parku maszyn. Odpowiadają jednak za 40 proc. dystansu pokonywanego przez wszystkie auta i… połowę zanieczyszczeń.
Daniel Acker
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane