Firmy chcą inwestować w badania i rozwój

opublikowano: 18-07-2014, 00:00

W tym roku przedsiębiorstwa na B+R wydadzą więcej. Do jeszcze większych inwestycji przekonałyby je zachęty podatkowe.

Firmy z Europy Środkowej planują zwiększać wydatki na badania i rozwój w krótkiej i dłuższej perspektywie — dowodzi druga edycja badania przygotowanego przez Deloitte na próbie 330 firm z Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Polski, Rumunii, Słowacji i Węgier. W ciągu najbliższych dwóch lat taki plan zrealizuje ponad 47 proc. badanych firm z Polski.

W dłuższej, 5-letniej perspektywie, zwiększenie nakładów na ten cel planuje aż 61 proc. respondentów. Średnia dla Europy Środkowej to odpowiednio 41 i 57 proc. Najbardziej optymistyczni pod tym względem są przedsiębiorcyz Rumunii, wśród których aż 80 proc. deklaruje, że zwiększy wydatki na B+R w ciągu 3-5 lat wobec nakładów poniesionych w 2013 r. Badanie pokazuje też, że wiedza o istocie działalności B+R w firmach oraz postrzeganie przez przedsiębiorców badań i rozwoju się zmienia.

— Badania i rozwój stają się częścią codziennego prowadzenia biznesu i budowy przewagi konkurencyjnej. Rok temu aż 75 proc. polskich firm uznawało działalność badawczo-rozwojową za pracę nad istotnymi innowacjami, obecnie uważa tak już tylko 23,6 proc. badanych — mówi Magdalena Burnat-Mikosz, partner, lider działu R&D and Government Incentives w Europie Środkowej w Deloitte.

Respondenci zgłaszali jednak potrzebę jasnego zdefiniowania działalności B+R. Ich zdaniem, ujednolicona definicja, przyjęta zarówno przez przemysł, jak i organy rządowe, może znacząco wpłynąć na efektywność wykorzystania funduszy przeznaczonych na badania i rozwój w latach 2014-20. Ponadto polscy przedsiębiorcy oczekują zmian w systemie zachęt podatkowych na B+R. 76 proc. z nich deklaruje, że wprowadzenie ulgi podatkowej pozwalającej na obniżenie kwoty należnego podatku dochodowego wpłynęłoby na zwiększenie wydatków na działalność badawczo-rozwojową w ciągu najbliższych 5 lat. Dodatkowo prawie 39 proc. respondentów wskazywało, że korzystanie z dotacji jest zbyt sformalizowane i skomplikowane.

— Firmy często nie korzystają z programów wsparcia właśnie ze względu na niejasność warunków i kryteriów kwalifikacji, które nierzadko nie pasują również do specyfiki projektów badawczo-rozwojowych prowadzonych przez te firmy — zwraca uwagę Michał Turczyk, dyrektor w Zespole R&D and Government Incentives Deloitte w Polsce.

Badani przedsiębiorcy mają też coraz większą świadomość korzyści płynących z ochrony własności intelektualnej, choć nadal większość z nich (76 proc. w Polsce i prawie 65 proc. w regionie) deklaruje, że w ich firmie własność intelektualna chroniona jest tajemnicą przedsiębiorstwa. Na patenty wskazała tylko połowa badanych w Polsce i 43 proc. w regionie, a na prawa autorskie odpowiednio 40 i 30 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu