Firmy mało wydają na witryny internetowe

Radosław Górecki
opublikowano: 17-05-1999, 00:00

Firmy mało wydają na witryny internetowe

Polskie strony WWW są jeszcze ubogie

PAMIĘTAĆ O PROMOCJI: Tworząc budżet na stronę w Internecie, trzeba pamiętać o kosztach związanych z opłatami za umieszczenie jej w sieci, a także o kosztach związanych z jej promocją — zauważa Jarosław Połukoszko z firmy AGS New Media. fot. Małgorzata Pstrągowska

Internetowe strony polskich firm nie są najlepszej jakości, ponieważ większość przedsiębiorców nie przekonała się jeszcze do tej formy promocji. Mimo to na rynku pojawia się coraz więcej firm zajmujących się profesjonalnym przygotowaniem stron WWW.

Jarosław Połukoszko z firmy AGS New Media twierdzi, że projektantów stron WWW można podzielić na cztery grupy. Pierwsza to informatycy, studenci i pasjonaci Internetu, którzy w ten sposób dorabiają. Druga grupa to dostawcy Internetu, którzy poza standardowymi usługami, jak podłączanie do sieci, projektują strony. Kolejna grupa to agencje reklamowe, które odpowiadając na zapotrzebowanie klientów utworzyły wydzielone działy internetowe. Ostatnią grupę stanowią firmy specjalistyczne zarabiające tylko na projektowaniu stron.

Polska specyfika

— Sytuacja z projektowaniem stron WWW przypomina trochę to, co działo się z poligrafią na początku lat 90. Wyglądało to mniej więcej tak, że asystentka prezesa wymyślała projekt ulotki i po zaakceptowaniu go przez szefa przekazywała do drukarni. Ze stronami WWW jest podobnie. Jeden prezes dostaje od drugiego wizytówkę, na której jest adres e-mail. Ten, który nie ma takiego adresu, udaje się więc do swojego informatyka i mówi mu, że też chciałby mieć e-mail i strony WWW. Oczywiście, aby nie ponosić zbyt dużych kosztów, decyduje się na najtańszego dostawcę usług inernetowych, a strony projektuje firmowy informatyk, biorąc za to 500 zł. Oczywiście takie strony nie wyglądają zbyt atrakcyjnie — zauważa Jarosław Połukoszko.

Kiepska jakość stron internetowych polskich przedsiębiorstw spowodowana jest tym, że nie chcą one przeznaczać na nie odpowiednio dużych środków.

— Strony prowadzone przez topowe polskie agencje są doskonałe w stosunku do budżetów, jakie są na nie przeznaczane — twierdzi Zbigniew Nowicki, account manager firmy AMG:net.

— Firmy nie chcą wydawać dużych pieniędzy na strony WWW. Często argumentują to w ten sposób: czemu mam zapłacić 15 tys. zł, jeśli mój syn potrafi to zrobić. Dla porównania — na przygotowanie strony w USA firmy wydają 20-30 tys. USD. U nas na profesjonalne strony wydaje się średnio 15 tys. zł. Ponoć są też klienci, którzy są w stanie zapłacić 80 tys. zł, ale nikt mi jeszcze nie wskazał takiej firmy — mówi Jarosław Połukoszko.

WWW przyszłości

— Szanse małych firm i tzw. wolnych strzelców na pozyskanie zleceń wkrótce zmaleją. Zainteresowani będą inwestować w coraz bardziej wyszukane strony. Nie będą one już statyczne, pojawiają się bowiem nowe technologie. Na stronach coraz częściej będziemy spotykać grafikę trójwymiarową i animacje połączone z dźwiękiem — twierdzi Grzegorz Moździerz, współwłaściciel firmy Byss.

— Rynek jest duży, wręcz nieograniczony, tak jak nieograniczona jest sieć. Internet wymaga stałych aktualizacji i nowych projektów. Rozwija się on „szybciej niż inflacja w Chinach” — nowe technologie powstają z dnia na dzień. Przewiduję, że nastąpią zmiany w kierunku pełnej multimedialności, niebawem to, co teraz dostępne jest tylko na prezentacjach multimedialnych na płytach CD, będzie dostępne również w Internecie. Uważam, że nastąpi też wzrost łączy stałych w stosunku do modemowych. Myślę, że za dwa lata nastąpi ogromny boom na e-commerce — twierdzi Zbigniew Nowicki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Radosław Górecki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Firmy mało wydają na witryny internetowe