Czytasz dzięki

Firmy mniej przychylne faktoringowi

opublikowano: 09-07-2020, 22:00

Najchętniej wybieranym przez przedsiębiorców narzędziem poprawiającym płynność finansową jest kredyt obrotowy.

Przedsiębiorcy w czasie pandemii koronawirusa zacisnęli pasa i z mniejszą przychylnością spoglądają na faktoring — wynika z badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Związku Faktorów (PZF). Obecnie tę formę finansowania jako sposób na poprawę płynności dobrze ocenia 43 proc. przedsiębiorców. Rok temu odpowiedziało tak 46 proc. badanych. Ambiwalentny stosunek do tego rozwiązania, podobnie jak rok temu, deklaruje natomiast 51 proc. firm. Pozostali przedsiębiorcy mają do faktoringu nastawienie negatywne.

— Bardzo często nasi odbiorcy nie zgadzają się na cesję należności wynikających z wystawianych przez nas faktur. Dlatego nie możemy skorzystać z faktoringu — skarżył się jeden z przedsiębiorców biorących udział w badaniu.

Jeśli chodzi o preferencje dotyczące poszczególnych narzędzi poprawiających płynność, polscy przedsiębiorcy najczęściej wskazują na kredyt obrotowy (62 proc.), ubezpieczenie należności (42 proc.), faktoring pełny (41 proc.) i faktoring niepełny (31 proc). Trzech na dziesięciu ankietowanych nie skorzystałoby z żadnej z tych usług. Posiadanie wiedzy na temat usług faktoringowych w stopniu zadowalającym deklaruje blisko 40 proc. badanych. Branża faktoringowa niewątpliwie ucierpiała z powodu pandemii. Już w kwietniu i maju odnotowała spadek obrotów odpowiednio o 12 proc. i 15,6 proc.

— Powrót naszego biznesu na właściwe tory będzie wymagał wytężonej pracy. Szczególną rolę odegra edukacja osób prowadzących działalność gospodarczą i propagowanie idei rozważnego zarządzania płynnością. Nasze programy będziemy kierować zarówno do dzisiejszych przedsiębiorców i menedżerów, jak i przyszłych kadr biznesu — podsumowuje Dariusz Steć, dyrektor wykonawczy PZF.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wyniki badania pokazują, że obecnie duże problemy przedsiębiorców wynikają ze zbyt małej liczby zamówień, konieczności pracy zdalnej oraz braku bezpośredniego kontaktu z kontrahentami. Firmy narzekają też na utratę płynności finansowej. Przed wybuchem kryzysu związanego z koronawirusem trudnościz utrzymaniem płynności finansowej miało 39 proc. ankietowanych. W ostatnich miesiącach ich odsetek wzrósł do 51 proc. W ostatnim czasie więcej firm miało też kłopoty z powodu zatorów płatniczych. Dwanaście miesięcy temu było ich niespełna 29 proc. Obecnie dotykają one 40 proc. osób prowadzących działalność gospodarczą. Aż 53 proc. przedsiębiorców skarży się na brak płatności w terminie. Rok temu było ich 47 proc. Widać, że obecnie firmom bardzo zależy na gotówce. Z badania wynika, że nieznacznie wzrosła gotowość zapłaty przez firmy za to, że będą mogły wcześniej dostać gotówkę za wystawione faktury. Rok temu deklarowało ją 18 proc. prowadzących firmy w Polsce. Obecnie zdecydowałby się na to co piąty menedżer (20 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane